Nieuwsoverzicht duurzame voeding

12 voedselfabrikanten plegen ongeoorloofde kindermarketing

12 voedselfabrikanten hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Dit heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bekend gemaakt. Onder de fabrikanten bevinden zich grote voedselbedrijven als Unilever, Kellogg’s, Heinz, Iglo en Friesland Campina. De procedures waren aangespannen door voedselwaakhond foodwatch, met steun van de Alliantie Stop kindermarketing. De bedrijven adverteren in strijd met de regels over […]

EU wil meer kwik in vis

De Europese Commissie is van plan om de maximumgehaltes van kwik in vis te verhogen. Consumenten worden daardoor aan hogere doses van dit giftige metaal blootgesteld. Dat blijkt uit voorstellen van de Europese Commissie die consumentenorganisatie foodwatch in heeft mogen zien. Op 21 september volgt naar verluidt een overleg over deze plannen met een commissie […]

Nederland sponsort Oekraïense plofkip

De grootste kippenproducent in Oekraïne, Myronivsky Hliboproduct (MHP), slacht jaarlijks naar schatting 332 miljoen kippen en staat op het punt de productie met 70% te verhogen. MHP krijgt daarbij ruim baan van de Oekraïense overheid, exporteert tegen gunstige voorwaarden naar Nederland en profiteert bovendien van een half miljard aan leningen van internationale ontwikkelingsbanken. Bij de […]

Stadslandbouw in Afrika: tegen honger en armoede

De snelle evolutie van de stadslandbouw in Afrika leidt tot een ware stormloop op braakliggende grond in de steden. Door zelf te tuinieren willen stadsbewoners zich beschermen tegen voedseltekorten die het continent teisteren. Ook de lage lonen dragen ertoe bij dat veel Afrikaanse stadsbewoners alternatieven zoeken om te besparen op de aankoop van voeding. Agness […]

Grote actie voor duurzamer eten van start

Vanaf aanstaande maandag 14 september gaat landelijk voor het tweede jaar de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie van start, een initiatief van de Nationale Postcode Loterij met Unilever en Albert Heijn als partners. Met deze actie willen de drie partijen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Er wordt daarbij nauw samengewerkt met Nederlandse goede doelen […]

Supermarkt verdient 5x meer aan kipfilet dan boer

In 2014 betaalde de consument gemiddeld 8,17 euro voor een kilo kipfilet. De supermarkten betrokken deze kipfilets van de slachterij voor gemiddeld 4,40 euro per kilo. De vleeskuikens gingen van boer naar slachterij voor gemiddeld 0,89 euro per kilo. Dit meldt CBS. Zo is de prijs van kipfilet opgebouwd Kipfilets komen uit de borstkap van […]

Dodelijke epidemie onder kappers suikerriet is te voorkomen

Nieuw wetenschappelijk onderzoek geeft beter inzicht in de oorzaken van een dodelijke epidemie onder suikerrietkappers in Midden-Amerika en effectieve methoden om chronisch nierfalen te voorkomen. De ziekte heeft in de afgelopen tien jaar al aan zeker 20.000 mannen het leven gekost. Solidaridad en La Isla Foundation, die het onderzoek door een internationaal wetenschappelijk consortium zijn […]

Milaan toont voedsel voor de wereld en energie voor het leven

Crystal Palace, De Eiffeltoren, en het Atomium, zijn enkele iconische bouwwerken die herinneren aan eerdere Wereldtentoonstellingen. De Wereldtentoonstelling, of World Expo wordt wel de culturele- en technologische Olympische spelen genoemd. Het doel van de Wereldtentoonstelling is te laten zien waartoe de mens op sociaal, cultureel, en technologisch gebied in staat is. Dit jaar wordt de […]

Hoe groen is jouw biertje?

Rank a Brand heeft een nieuwe beoordeling van biermerken gepubliceerd. Veel mensen houden van een lekker biertje, vooral in de zomermaanden, maar willen wel zeker weten dat het op een verantwoorde en duurzame manier is gebrouwen. Duurzaam bier gaat niet alleen over het gebruik van biologische ingrediënten. Ook energiebesparing, gebruik van groene energie, dus terugdringen […]

Hoeveel water eet jij?

Ongeveer 85 procent van de waterconsumptie wereldwijd, is gerelateerd aan de productie van eten. 10 procent wordt ingezet voor huishoudelijk waterverbruik, terwijl alleen dat verbruik zichtbaar is voor consumenten. De milieuschade als gevolg van waterverbruik bij de productie van eten is één van de factoren in het onderzoek van Questionmark naar de impact van onze […]