like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Plantaardig dieet blijkt toch echt gezonder

Van: op 12 juni 2018

tofu soja vleesvervanger

Onderzoeken tonen opnieuw de enorme gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet. De resultaten komen onder meer uit Nederland en Brazilië en zijn gepresenteerd op Nutrition 2018, een congres van de Amerikaanse voedingssector. De Amerikanen zelf lopen nog erg achter wat betreft de liefde voor vegetarische alternatieven.

Volgens een rapport uit 2017 beschouwt 6 procent van de Amerikanen zichzelf als vegan. In 2014 was dat nog slechts 1 procent. Ondanks de groei loopt de VS nog erg achter op veel andere landen als het aankomt op het inruilen van een dieet op basis van dierlijke proteïnen naar een op basis van plantaardige proteïnen.

Weinig vlees

In Duitsland is zowat de helft van de mensen tegenwoordig overgeschakeld op een dieet met weinig vlees. De resultaten van studies uit Nederland, Brazilië en de VS werden gepresenteerd op Nutrition 2018 in Boston. Alle onderzoeken vonden aantoonbare bewijzen dat een vegetarische levenswijze veel gezondheidsvoordelen oplevert. Ook was er een duidelijk gezondheidsvoordeel te merken bij voedsel met een betere kwaliteit.

De onderzoekers melden wel dat het om eerste resultaten gaat die nog verder wetenschappelijk onderzoek vereisen.

Hart en vaten

De studie uit Nederland keek naar 6000 mensen en toonde aan dat mensen die overwegend plantaardig voedsel eten, minder risico hebben om hartaandoeningen te ontwikkelen op latere leeftijd.

De Braziliaanse studie volgde 4500 mensen en kwam tot de conclusie dat mensen die vooral een plantaardig dieet consumeren tot 60 procent minder kans hadden op aderverkalking.

Een onderzoek van Zuid-Aziaten die in Amerika wonen, ontdekte dat de vegetariërs minder kans hebben op diabetes en de ontwikkeling van hartaandoeningen. In vergelijking met hun niet-vegetarische landgenoten, bleken ze gemiddeld ook een smallere taille te hebben, minder buikvet, een lagere cholesterol, een lagere bloedsuikerspiegel en een lager BMI.

Granen, noten en fruit

Een studie bij 125.000 personen die gedurende vier jaar werden gevolgd door onderzoekers van de Harvard T. H. Chan School of Public Health in Boston, ontdekte dat mensen die vaak plantaardig voedsel van hoge kwaliteit eten, zoals volwaardige graanproducten, noten, groenten en fruit meer gezondheidsvoordelen genieten dan mensen die plantaardig voedsel eten van mindere kwaliteit zoals gefrituurde aardappelen, bewerkte graanproducten of snoep.

Een team van de Friedman School of Nutrition aan de Tufts University in Medford kon zelfs aantonen dat het regelmatig eten van hoog kwalitatief plantaardig voedsel nog meer gezondheidsvoordelen heeft voor mensen met een chronische ziekte.

Het consumeren van een dieet op basis van dierlijk voedsel van hoge kwaliteit bleek geen significante voordelen op te leveren ten voordele van een dieet op basis van vlees van gemiddelde kwaliteit.

Lees ook: Vijf manieren om ons voedselsysteem duurzamer te maken

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Inzicht