• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Renault op kop in nieuwe elektrische autosportklasse

11 september 2014|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

renaulteDe autosport gaat een nieuw tijdperk tegemoet. Op 13 september 2014 wordt de eerste race van het FIA Formula-E Championship verreden in de straten van Beijing. Het is een spectaculaire raceklasse, met volledig elektrische ‘single-seater’ raceauto’s en talloze bekende coureurs. Renault speelt de hoofdrol als mede-ontwikkelaar van de zogenoemde Spark-Renault SRT_01E, de auto waarmee de tien deelnemende teams met elkaar de strijd aangaan. Renault is ook titelpartner van het e.dams-Renault raceteam, opgezet door Formule 1-legende Alain Prost en Jean-Paul Driot.
De ervaring opgedaan bij de productie van Z.E. modellen, heeft Renault kunnen toepassen voor het design van de nieuwe Spark-Renault SRT_01E.

De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) sprak in 2011 al de wens uit om een elektrische raceklasse op te zetten. Deze nieuwe tak van autosport is het ideale platform voor verdere ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen – geheel in het belang van de automobielindustrie – terwijl het veel belangstelling trekt en duurzame mobiliteit op grootse wijze wordt gepromoot.

Het concept van deze nieuwe raceklasse werd uitgerold door de Spanjaard Alejandro Agag, CEO van Formula-E Holdings, die al geruime tijd actief is in de autosport. Het FIA Formula-E Championship kreeg eind augustus 2012 officieel groen licht, waarna toonaangevende namen uit de auto-industrie en de autosport de handen ineen sloegen voor de ontwikkeling van de perfecte elektrische raceauto.

Technisch huzarenstukje
Spark Racing Technology is verantwoordelijk voor het ontwerp (wielophanging en aerodynamica) en de productie van de Formula-E raceauto. Het Italiaanse bedrijf Dallara heeft de koolstofvezel monocoque en het chassis ontworpen, geheel in lijn met FIA’s veiligheidsvoorschriften voor de Formule 1 in 2014. De ingenieurs van Renault Sport namen het ontwerp en de optimalisatie van de gehele elektrische aandrijfunit voor hun rekening, alsmede de veiligheid van de elektrische systemen. Daarbij werkte Renault Sport optimaal samen met McLaren Electronic Systems, dat de van de McLaren P1 afgeleide elektromotor, koppelomvormer en sequentiële vijftrapstransmissie met schakelflippers levert. Het batterijpakket en de bijbehorende regelunit komt van Williams Advanced Engineering, terwijl Michelin speciale 18-inchbanden heeft ontwikkeld voor gebruik op zowel droog als op nat wegdek. Mede dankzij de jarenlange Formule 1-ervaring van Renault Sport en state-of-the-art test- en simulatieapparatuur is de Spark-Renault SRT_01E een technisch huzarenstukje.

speedcomfort radiatorventilator

Unieke raceklasse
Het FIA Formula-E Championship is een grensverleggende tak van autosport, gebaseerd op drie uitgangspunten: energie, milieu en entertainment. De raceklasse wordt gevormd door tien raceteams en twintig coureurs die het in tien races tegen elkaar opnemen. Het deelnemersveld is van torenhoog niveau, aangezien de helft Formule 1-ervaring heeft. Elke race – of ePrix – duurt een uur en wordt op een stratencircuit gereden. De coureurs hebben twee auto’s tot hun beschikking en moeten minimaal een keer van auto wisselen. Tijdens vrije trainingen en kwalificaties hebben de coureurs 200 kW (272 pk) vermogen tot hun beschikking. Tijdens de race is het vermogen van de Spark-Renault SRT_01E begrensd op 150 kW (204 pk). De drie populairste coureurs met de meeste online fans worden beloond met een zogenoemde FanBoost, waarmee zij gedurende vijf seconden 180 kW (245 pk) tot hun beschikking hebben.

Team e.dams-Renault
Renault heeft een uitstekende uitgangspositie om de constructeurstitel in de wacht te slepen. Als titelpartner van het raceteam e.dams-Renault is er niet alleen technische expertise in huis, maar zijn ook twee veelbelovende coureurs gecontracteerd. Voormalig Formule 1-coureur Sébastien Buemi liet in diverse vrije trainingen al de snelste tijd noteren, terwijl Nicolas Prost, development driver bij Lotus F1 Team, daar vlak achter zit. Met Jean-Paul Driot en Alain Prost als teamleiders zijn de verwachtingen hooggespannen voor het enige Franse team in het FIA Formula-E Championship.

Race kalender
De Formula-e races worden gehouden in tien internationale stadcentra vanaf september 2014 tot juni 2015 naast de kalender van Formule 1 wedstrijden en World Series by Renault racedagen.

13/09/2014 Beijing
22/11/2014 Putrajaya (Maleisië)
13/12/2014 Punta del Este (Uruguay)
10/01/2015 Buenos Aires
14/02/2014 Nog niet bekend
14/03/2015 Miami
04/04/2015 Los Angeles
09/05/2015 Monaco
30/05/2015 Berlijn
27/06/2015 Londen

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Stealth windmolen onzichtbaar voor radarGroene start-up Bio-bean wint 500.000 euro
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen