De handel onder particulieren in tweedehands kleding is in 2018 extreem gestegen meldt het platform United Wardrobe. Werden er in 2017 nog een half miljoen kledingstukken via de app van het platform verhandeld, in 2018 werd dit volume al in juni behaald. Het platform verwacht met de drukste maanden in zicht en het stijgen in populariteit van tweedehands kleding het jaar 2018 af te sluiten met 250% groei.
De groei in verkoop van tweedehands kleding heeft niet alleen een praktische achtergrond. Vooral de Instagram en Youtube generatie is massaal overgestapt op het alternatief van nieuwe kleding. “Wij maken de verkoop vooral veilig, hip en gemakkelijk” meldt Thijs Verheul, een van de oprichters van United Wardrobe. “Door het inzetten van BN’ers ging het echt lopen” aldus Verheul. “Monica Geuze, Anna Nooshin en zangeres Maan zijn allemaal te vinden op het platform, waar zij kleding op hun account verkopen. En wie wil dat nu niet, de kleding van je idool dragen?”
Goedkoop
Door tweedehands kleding aan te schaffen bespaar je veel op kosten, zo zijn de populaire laarsjes van Dr. Martens er te vinden voor €60,- terwijl deze in de winkel al snel over de €130,- nieuw gaan. Vooral de jonge dames van onder de 26 zijn geïnteresseerd in de koopjes en besteden gemiddeld zo’n 20 minuten per dag op de app om hun nieuwe garderobe aan te vullen en een koopje te scoren.
United Wardrobe is een internationaal platform voor de aan en verkoop van particuliere kleding. De app heeft 2.5 miljoen gebruikers in Europa en wordt gemaakt in Utrecht waar 50 medewerkers actief zijn. Het werd bedacht door de Wageningse studenten, Thijs Verheul, Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis.