Het snelste elektrische vaartuig ter wereld, de Candela P-12 Shuttle, zal vanaf volgend jaar over de wateren van de Zweedse hoofdstad Stockholm ‘vliegen’. De innovatieve e-veerboot stoot niet alleen een pak minder CO2 uit dan bussen of auto’s – ook de reistijden in de stad zullen flink korter worden.
Technologiebedrijf Candela heeft de eerste foto’s vrijgegeven van wat ze het snelste, langste en meest energiezuinige elektrische vaartuig ter wereld noemen. De Candela P-12 Shuttle zal vanaf het komende jaar fungeren als veerboot en pendelaars vervoeren tussen de buitenwijk Ekerö en het stadscentrum van Stockholm. Het elektrische veer zal dertig passagiers meenemen tijdens zijn “vlucht” over het water. Het kan een snelheid halen van 30 knopen – aanzienlijk sneller dan eender welk ander elektrisch schip ter wereld.
Stockholm is ook trots dat dit transportmiddel sneller woon-werkverkeer kan verzorgen dan de huidige metro- en buslijnen. Bovendien is het een pak energiezuiniger dan de dieselschepen die momenteel op dezelfde route varen. En ook niet onbelangrijk: het schip is sneller dan reizen met de auto tijdens de spits.
Varen op vleugels
Het geheim van die hoge snelheid zijn de drie hydrofoils, koolstofvezel vleugels onder de romp. Deze zorgen ervoor dat het schip zichzelf boven het water kan tillen, waardoor de weerstand afneemt en de energie per passagierskilometer 95 procent lager ligt in vergelijking met de huidige schepen.
Een huidige trip van de steeds groter wordende buitenwijk Ekerö naar het centrum neemt 55 minuten voor wie met de bus, de metro, de auto of met de huidige ferry gaat. De Candela P-12 Shuttle zal deze weg in slechts 25 minuten afleggen – wat de gemiddelde pendelaar dus 60 minuten minder in het verkeer oplevert.
Candela’s volgende grote uitdaging is het opschalen van de productie om aan deze vraag te voldoen: het bedrijf verhuist naar een nieuwe faciliteit die vier keer zo groot is als de bestaande, en breidt het team van 30 uit tot 100. In de botenindustrie wordt doorgaans op kleine schaal geproduceerd, en veel van het werk wordt met de hand gedaan – maar het bedrijf onderzoekt manieren om automatisering toe te voegen aan het productieproces van Candela, in een poging om de prijs van toekomstige modellen te verlagen.