Een van de afspraken tijdens de klimaattop in Parijs is dat er een prijs betaald moet gaan worden voor het veroorzaken van CO2-uitstoot. Die maatregel maakt energiebesparing en duurzame opwekking aantrekkelijker omdat het verbruik van fossiele brandstoffen zo duurder wordt. Maar wat gaat dat betekenen voor het MKB en zijn bedrijven daar klaar voor? Klimaatplein start een testcase om het bedrijfsleven voor te bereiden op die CO2-beprijzing.
In Parijs zijn landen overeengekomen om de aarde niet verder te laten opwarmen dan twee graden celsius. Om onder die twee graden temperatuurstijging te blijven geeft het rapport een bandbreedte van CO2-prijzen. Deze bandbreedte is gebaseerd op modelberekeningen voor 2050 met emissiereducties van 80 procent en meer dan 95 procent voor de Europese Unie als geheel.
Die CO2-prijzen lopen uiteen van 100-500 euro per ton CO2 in 2030 tot 200-1.000 euro per ton CO2 in 2050. Volgens de inzichten van het CPB en PBL passen de CO2-prijzen aan de onderkant van deze bandbreedte het best bij een Nederlandse en Europese CO2-reductiedoelstelling van 80 procent in 2050. Prijzen aan de bovenkant van de bandbreedte komen in beeld als de emissies vanaf 2050 omlaag moeten met 95 procent en meer (zie pag. 45 en 46 van het rappport >).
Voorbeeldsommen
Rob van der Rijt van Klimaatplein.com maakte een aantal voorbeeldsommen om het geheel wat concreter te maken. Hij gaat hierbij uit van de hierboven genoemde 2 scenario’s. Het eerste scenario gaat uit van de benodigde CO2-reductie in 2030 waarbij een prijs van €300,- per ton CO2 in het midden van de bandbreedte ligt. Het tweede scenario gaat uit van de benodigde CO2-reductie in 2050 waarbij een prijs van €600,- per ton CO2 in het midden van de bandbreedte ligt.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
We passen deze prijzen toe op een klein bedrijf met 1 personenauto, 2 grote bestelauto’s, een opslagruimte en een klein kantoor. We gaan er daarbij vanuit dat het beprijzen van CO2 in de toekomst direct bij de burger of ondernemer plaatsvindt. De onderste regel in de tabel geeft de totale CO2-afdracht weer die per jaar betaald dient te worden bij deze rekenprijzen.
Activiteit | CO2-uitstoot | 2030: €300,- t/co2 | 2050: €600 t/co2 |
25.000 kilometer rijden op benzine | 5,6 ton CO2 | €1.680,- | €3.360,- |
10.000 liter diesel tanken | 32 ton CO2 | €9.600,- | €19.200,- |
30.000 kWh grijze stroom verbruiken | 15,78 ton CO2 | €4.734,- | €9.468,- |
7.500 m3 grijs gas opstoken (voor verwarming) | 14,13 ton CO2 | €4.239,- | €8.478,- |
4.000 kilometer vliegen | 0,7 ton CO2 | €210,- | €420,- |
Totaal | 68,21 ton CO2 | €20.463,- | €40.926,- |
Stel nu dat deze ondernemer 100% elektrisch gaat rijden, zijn stroom grotendeels zelf duurzaam opwekt en het restant groen inkoopt en zijn pand verwarmt met aardwarmte, dan daalt zijn CO2-afdracht naar €0,- (ervan uitgaande dat er verder geen directe zakelijke CO2-emissies plaatsvinden).
Op tijd maatregelen nemen stimuleert een groene economie en bespaart aanzienlijke kosten in de toekomst.
Waarom een testcase?
Ten eerste is het belangrijk om ondernemers bewust te maken voor wat CO2-beprijzing gaat betekenen. Ten tweede willen we kennis opbouwen met betrekking tot de bespaarmaatregelen die bedrijven bereid zijn te nemen om CO2-uitstoot te verlagen. En tot slot het stimuleren van andere bedrijven om kennis te delen over het besparen van energie en hun zoektocht naar een duurzame energievoorziening.
Wie kunnen deelnemen?
Klimaatplein is op zoek naar drie bedrijven uit drie verschillende sectoren: de agrarische sector, de industriële sector en een dienstverlenend MKB-bedrijf. Deelnemers moeten tussen de 5 en 250 werknemers hebben en gevestigd zijn in Noord-Brabant. Deze bedrijven hebben 1 bedrijfslocatie die nog niet optimaal verlicht en geïsoleerd is, geen zonnepanelen heeft (maar die wel zouden kunnen plaatsen) en minimaal 3 eigen dienstwagens heeft rijden (die nog niet elektrisch rijden).
Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden voor de testcase CO2-beprijzing voor MKB-bedrijven.
De testcase wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant.