• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Vergroening autobelasting effectief, (dus) afgeschaft

2 mei 2014|doorredactie|inklimaatverandering, milieu, politiek

tesla sDe aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2-uitstoot te bevorderen. Uit een evaluatie van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) blijkt dat deze vergroening van de bpm effectief is: het heeft geleid tot de verkoop van meer kleine en zuinige auto’s en de grote, onzuinige modellen worden steeds minder populair.

De autobelastingen in Nederland zijn in de afgelopen jaren ‘vergroend’: de hoogte van de belastingen is steeds sterker afhankelijk geworden van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee tracht de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot te bevorderen. Uit een evaluatie van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) blijkt dat deze vergroening van de bpm effectief is. Er zijn steeds meer kleine en zuinige auto’s verkocht, terwijl de grote, onzuinige modellen steeds minder populair zijn geworden. Per saldo daalde door de vergroening van de bpm de totale CO2-uitstoot van de privéauto’s die tussen 2006 en 2012 zijn verkocht met circa 2 procent.

Ook bestaat de kans dat bij de vergroening van de autobelastingen in Nederland een deel van de CO2-reductie weglekt omdat de regels voor Europese CO2-emissienormen voor personenauto’s gelden voor Europa als geheel. In landen zonder fiscale stimulering kunnen daarom meer relatief onzuinige auto’s worden verkocht.

Winst tenietgedaan door begrotingsakkoord

In het begrotingsakkoord heeft het kabinet met een aantal oppositiepartijen afgesproken dat de aanschafbelasting voor personenauto’s vanaf 2015 wordt verhoogd. Ook is afgesproken dat de voor 2014 geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting wordt teruggedraaid. Deze maatregelen moeten op jaarbasis leiden tot extra belastinginkomsten van 450 miljoen euro. De invloed van deze belastingverhoging op het milieu is minimaal. Het autogebruik neemt weliswaar licht af, maar het verbruik per autokilometer en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot neemt licht toe omdat de verhoging van de aanschafbelasting alleen de zuinige automodellen treft. Hierdoor wordt de aanschaf van minder zuinige modellen aantrekkelijker en wordt het wagenpark gemiddeld weer minder zuinig.

Download hier de PBL rapporten:

Vergroening van de aanschafbelasting voor personenauto’s; effecten op de verkoop van zuinige auto’s en de CO2-uitstoot

Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid

Milieueffecten van de begrotingsafspraken 2014  

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert21 oktober 2025 - 17:00
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Vonnis gerechtshof VS: overheid mag luchtvervuiling inperkenOnderzoek: beperkt gezondheidsrisico bij stadstuinieren
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten