• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Verkoopcijfers elektrische auto’s in Nederland ongekend hoog

2 december 2014|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

transitie deeleconomieVoor een land dat zelf nauwelijks elektrische auto’s (EV’s) of hybrides (PHEV’s) produceert, wordt in Nederland een ongekend aantal van die voertuigen verkocht. De eerste drie kwartalen van 2014 was 4,3 procent van de nieuwe auto’s elektrisch/hybride. In Frankrijk – van alle autoproducerende landen koploper in elektromobiliteit – lag dat percentage gedurende die periode iets onder de 1 procent.

Dat heeft Roland Berger Strategy Consultants berekend op basis van de laatste E-mobility Index, die het adviesbureau twee maal per jaar uitbrengt. Uit een vergelijking van de Nederlandse verkoopcijfers voor EV’s/PHEV’s met die van de top-7 van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea), blijkt dat in ons land relatief veel meer elektrische/hybride auto’s worden verkocht. ‘Dat komt met name door de fiscale voordelen’, aldus Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam.

Omdat de overheid eind 2013 de fiscale voordelen voor de aanschaf van elektrische/hybride auto’s beperkte, was vorig jaar in het laatste kwartaal zelfs een piek te zien in de verkoop ervan. In totaal werden in oktober, november en december 14.842 EV’s/PHEV’s verkocht, liefst 15 procent van alle nieuwe auto’s. Vooral de Mitsubishi Outlander deed het goed, met 8.039 verkochte wagens.

Er is volgens Veenman ook een andere oorzaak voor de opvallende verkoopcijfers van elektrische/hybride auto’s: ‘Nederland besteedt veel aandacht aan e-mobiliteit.’ Zo is het aantal oplaadpunten voor de zogeheten ‘plug-ins’ sinds 2013 bijna verdubbeld. De ambitie van Nederland is om 200 duizend EV’s/PHEV’s op de weg te hebben in 2020. Dat zijn er nu 70 duizend, waarmee bijna 1 procent van het totale wagenpark elektrisch/hybride is.

Het gros van de elektrische auto’s/hybrides die in Nederland worden afgezet, blijft afkomstig uit Japan, vooral dankzij de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Nissan Leaf. Het Aziatische land produceerde lange tijd verreweg de meeste EV’s/PHEV’s, maar is bijgehaald door de Verenigde Staten: beide landen zullen tot 2017 elk zo’n 450 duizend van die voertuigen maken. Als het gaat om de batterijen die daarvoor nodig zijn, blijft Japan de enige koploper: het land heeft tot 2017 een marktaandeel van bijna 60 procent.

E-mobility Index
Roland Berger Strategy Consultants stelt de E-mobility Index op samen met het Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen MBH in Aken, een onderzoeksinstituut dat zich richt op de auto-industrie. In de index vergelijkt het adviesbureau hoe de top-7 van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea) zich ontwikkelt op het gebied van elektromobiliteit. Daarvoor kijkt Roland Berger naar het niveau van de technologie, de industrie (wat de toegevoegde waarde is van de lokale producenten) en de grootte van de afzetmarkt. Met de nieuwste modellen EV’s/PHEV’s heeft Duitsland zich volgens de index weer aan de top genesteld als het gaat om technologie. Opvallend is de opmars van China, dat tegenwoordig een derde van alle batterijen produceert en eind 2016 goed zal zijn voor 6 procent van de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s/hybrides. De E-Mobility Index verscheen voor het eerst in 2012.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • more and more and more
    De energietransitie bestaat niet13 november 2025 - 10:28
  • windenergie
    World Energy Outlook 2025: crisis of transitie?12 november 2025 - 13:13
  • Lachen om de plannen van Musk12 november 2025 - 10:08
  • duurzaamheidsverslag
    De CSRD duurzaamheidsrapportage, wat is het, voor wie en waar staan we nu?11 november 2025 - 14:31
  • lenteland
    Lenteland als voorbeeld voor het nieuwe boeren11 november 2025 - 10:50

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Wereldwijde expansie schaliegas in voorbereidingNederlandse bloemen en planten bevatten illegaal landbouwgif
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten