like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Wereldprimeur: elektrische auto’s maken stroomnet stabieler

Van: op 12 februari 2016

wind_tennet

TenneT en The New Motion gaan dit jaar duizenden elektrische auto’s inzetten om bij te dragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet. Wereldwijd is het de eerste keer dat dit systeem op deze schaal wordt toegepast. De toename van  elektriciteit uit duurzame bronnen als wind en zon zorgt ervoor dat er vaker moet worden bijgestuurd zodat het elektriciteitsnet in balans blijft. Dit vraagt om nieuwe oplossingen om deze fluctuaties in het elektriciteitsnet op te kunnen vangen. 

"Deze pilot past in de bredere strategie van TenneT om het elektriciteitssysteem voor te bereiden op de grotere hoeveelheid duurzaam opgewekte energie. In de komende jaren zal de opwek van duurzame elektriciteit een vlucht nemen en zullen er momenten komen waarop er nauwelijks meer centrales draaien. Juist dan is er flexibiliteit nodig om fluctuaties op te vangen. Partijen als The New Motion, die al die grote aantallen kleine vermogens in batterijen van elektrische auto's kunnen samenvoegen tot een volume dat een zinvolle bijdrage kan leveren aan de stabiliteit, spelen daarin in de visie van TenneT een belangrijke rol" aldus Ben Voorhorst, operationeel directeur van TenneT.

Altijd in balans

De stabiliteit van het net is belangrijk om storingen of uitval van elektriciteit te voorkomen. Het is de taak van TenneT te zorgen voor een stabiele frequentie van het elektriciteitsnet. Hiervoor moet het aanbod van elektriciteit exact overeenkomen met de vraag. Op elk moment, real time, moet ervoor gezorgd worden dat er geen overschotten of tekorten ontstaan. We noemen dit balanshandhaving. Op het moment dat vraag en aanbod uit balans dreigen te raken, zorgt TenneT ervoor dat centrales extra of juist minder elektriciteit leveren met zogenoemd primair reservevermogen. Elektrische auto's gaan deze taak deels overnemen.

“De doelstelling van The New Motion is om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Middels deze energiediensten voor berijders kunnen we elektrisch rijden nu nog aantrekkelijker maken. Ons netwerk is met 25.000 laadpunten het grootste in Europa, en we gaan aan de slag om deze nieuwe diensten zo spoedig mogelijk voor al onze klanten beschikbaar te maken. Hiermee komt de volledige potentie van elektrisch rijden tot zijn recht: de auto’s zijn zeer geschikt als buffer in het elektriciteitsnet om duurzaam opgewekte energie van wind en zon goed op te slaan” aldus Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion.

Voor The New Motion is het benutten van de flexibiliteit die elektrische auto's kunnen bieden aan het energiesysteem vanaf het eerste begin een onderdeel geweest van de visie. De auto is naast een vervoermiddel ook een opslagmiddel voor elektriciteit. Ieder laadpunt is daarom uitgerust met de mogelijkheid om de laadsnelheid geautomatiseerd, centraal aan te sturen. Hiervoor werkt The New Motion samen met Nuvve, een Amerikaans bedrijf dat deze technologie eerder al demonstreerde in de VS. De levering van frequentieondersteuning is een eerste stap. Als het gebruik van de slimme meter is doorgevoerd zijn er nog veel meer mogelijkheden.

[foto: Reinout van Roekel]

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Duurzame Fred schreef:

    Als het elektriciteit eerst opgeladen moet worden en vervolgens later weer ontladen moet worden, komen er de nodige verliezen vrij. Daarnaast is het benutten van de volle capaciteit aan duurzame stroom niet altijd gegarandeerd. Waarom wordt er geen snelwegen aangelegd met inductiekabels in de wegen voor vrachtauto’s? Er zijn meer vrachtauto’s op de weg dan er auto’s op de wegen rijden. De vrachtauto’s rijden vaker op de snelweg dan automobilisten. TLN zou dit met de overheid eens moeten bespreken. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan alleen maar personenauto’s. De duurzame stroom wordt dan direct omgezet in mechanische energie voor het transport. Elke snelweg wat voorzien moet worden van een nieuwe asfaltlaag ook voorzien van inductiebanen. Als u met uw auto of vrachtauto’s van de snelweg afgaat dan op eigen kracht.

    Daarom is het ook wenselijk om tijdelijke omleidingen de hoogte in gaan door middel van ee 100 meter éénbaansbrug op de snelweg. Rijkswaterstaat moet zo’n werkbrug eenmalig kopen en bij elke klus verplaatsen naar het volgende snelweg. Onder de tijdelijke werkbrug kan er dan gewoon overdag gewerkt worden ipv ‘s altijd nachts of weekenden. Deze werklui worden knettergek van werken in de avonduren en weekenden.