Leesvaardigheid van jonge kinderen is in veel landen een probleem. Dat komt vooral door doorgeschoten digitalisering, die al heel jong begint. Zweden bant met ingang van het nieuwe schooljaar de tablet uit de klas en gaat weer uit boeken leren en lezen.
Uit een internationaal onderzoek naar de prestaties van leerlingen in begrijpend lezen, bleek in 2021 dat de “leesscore” van de Zweden in vergelijking met 2016 met 13 punten was gezakt. De studie concludeerde dat er sprake was van een leescrisis.
Toch behield Zweden nog steeds de 3e plaats in de PIRLS-ranglijst. Franstalig België was twee jaar geleden de slechtste leerling van de Europese klas, vlak achter Nederlandstalig België. Kinderen in Nederland zakten 18 punten op de lijst en belandden nu onder het gemiddelde voor westerse landen. De top 3 internationaal: Singapore, Hong Kong en Rusland.
De volgende vraag is natuurlijk die van duurzaamheid: zijn boeken duurzamer dan tablets? De co2 uitstoot van een tablet is ongeveer gelijk aan die van 25 boeken. En dan is er nog een gezondheidsaspect: turen op een schermpje schijnt minder goed voor de ogen te zijn. Voer voor discussie.