• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Millennials willen échte duurzame merken, geen MVO

13 september 2018|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

circulaire economie haast millennials

Tegen 2025 bestaat de Nederlandse beroepsbevolking voor zeker de helft uit millennials. Die kopen bij voorkeur van bedrijven die een maatschappelijk doel hebben dat verder gaat dan de eigen bedrijfsresultaten. Met de traditionele MVO-benadering kom je bij die groeiende groep niet meer in beeld. Hoe dan wel?

Een recent rapport van communicatiebureau FleishmanHillard Fishburn (FHF) onthulde dat 93% van de millenniumgeneratie wil kopen van bedrijven die doelgericht, duurzaam en milieubewust zijn. In een paneldiscussie werden de resultaten verder belicht.

Infographic FHF onderzoek. Klik voor grotere afbeelding.

De uitkomsten komen overeen met eerder onderzoek van Deloitte uit 2016, waarin 56% van de millennials aangaven bedrijven die niet duurzaam opereren van hun boodschappenlijsten te schrappen. Maar liefst 49% van hen weigert te werken voor bedrijven die indruisen tegen hun persoonlijke ethiek.

Hoewel deze trends alleen maar een goede zaak kunnen zijn voor de wereldwijde agenda voor duurzaam ondernemen, kunnen ze al snel problemen opleveren voor bedrijven die hun MVO-aanpak in het tijdperk van sociale media niet hebben vernieuwd.

Millennials verwachten meer dan hun voorgangers, de generatie van babyboomers, dat bedrijven op een manier werken die de maatschappij en het milieu ten goede komt. Ze verwachten een holistische, integrale duurzame aanpak van bedrijven, geen laagje MVO-vernis. Wie dat niet kan bieden verdwijnt uit beeld.

Bovendien vraagt deze generatie ​​meestal om actie om de maatschappij en het milieu onmiddellijk te verbeteren, en niet om duurzaamheid uitsluitend als een onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering.

MVO: fouten wegpoetsen

Een beeld van MVO dat bij jongeren leeft is best te omschrijven als “iets dat bedrijven doen als ze een misstap proberen het recht te zetten, met de verwachting dat ze een extra bonus krijgen”.

Als merken de loyaliteit van jonge consumenten willen verdienen, moeten ze dus verder gaan dan acties die alleen hun eigen winst ten goede komen. Ze zullen hun klanten moeten inspireren die sociale en ecologische verandering willen.

De potentiële voordelen van verder gaan dan traditioneel MVO en gericht werken aan een holistische merk kunnen groot zijn. Dat laat een voorbeeld van duurzame mode-leider Patagonia zien: deze verdubbelde de omzet in 2010 tot $ 800 miljoen na de belofte om alle Black Friday-omzet aan milieu- en goede doelen weg te geven. Op de dag dat deze toezegging werd gedaan, haalde het bedrijf naar verluidt $ 10 miljoen op en haalde 24.000 nieuwe klanten binnen.

Sociale- en milieu-impact meten

Het onderzoek van FHF laat ook zien dat 87% van de millennials vindt dat het succes van een bedrijf moet worden gemeten in termen van de sociale en milieu-impact, naast haar financiële prestaties. Alle signalen wijzen erop dat bedrijven die deze richting niet oppakken, snel achterop zullen raken.

Lees het hele verslag van de paneldiscussie op edie.net

Lees ook: Vijf MVO marketing trends voor 2018 

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • teflon pfas
    Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
  • zonnepanelen
    Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04
  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat27 oktober 2025 - 07:00
  • wind energie china
    China haalt ons in met grote groene vijfjaars stappen26 oktober 2025 - 12:39

Inzicht

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Opinie

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Investeringsexplosie in duurzame energie startupsCirculair ondernemen met hulp van het technasium
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten