• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Uber zorgt voor meer auto’s in de stad

9 januari 2021|doorIPS|inmobiliteit

uber ridesharing

De komst van ride sharing-bedrijven als Uber doet het aantal auto’s in steden niet dalen. Integendeel: cijfers in de VS tonen zelfs een lichte stijging in het aantal inschrijvingen.

Bedrijven als Uber en Lyft maken zich sterk dat er door hun diensten minder auto’s in de stad nodig zijn, met minder files en parkeerprobleem tot gevolg.

Maar de cijfers vertellen een ander verhaal: in grote Amerikaanse steden werden net 0,7 procent meer auto’s geregistreerd, en in sterk auto-afhankelijke steden zelfs iets meer. Dat blijkt uit een vergelijking van de inschrijvingen tussen 2011 en 2017 in verschillenden steden met en zonder Uber en Lyft.

“De verwachting was dat mensen minder voertuigen zouden bezitten zodra ze toegang zouden krijgen tot deze alternatieve transportmodus”, zegt Jeremy Michalek, hoogleraar Techniek en Openbaar Beleid aan de Carnegie Mellon University. “Maar dat is niet wat we in de gegevens zien. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een effect is aan de andere zijde: wanneer iemand die op het punt staat om zich een auto te kunnen veroorloven, nu een stimulans krijgt om die te kopen en er wat geld mee te verdienen. Die hogere aanschaf van voertuigen door Uber- en Lyft-chauffeurs kan dus het effect ongedaan maken dat minder mensen een personenwagen kopen. ”

De wetenschappers onderzochten ook de impact op het openbaar vervoer. Daaruit blijkt geen significant effect wat het gemiddelde betreft, maar wel een afname van de keuze voor openbaar vervoer in steden met een hoger inkomen en minder gezinnen.

“Dat suggereert dat in een stad waar mensen meer budget hebben en minder kinderen, ze het niet erg vinden om meer te betalen voor een handiger vervoermiddel”, zegt Michalek. “Ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over een kinderzitje.”

Invloed pandemie

De onderzoekers wijzen er wel op dat hun data-analyse zich beperkt tot de periode voor covid-19, en de patronen vrijwel zeker zijn veranderd als gevolg van de pandemie.

“Natuurlijk heeft de pandemie enorme veranderingen veroorzaakt in Uber-en Lyft-ritten, openbaar vervoer en transporttrends in het algemeen”, zegt Michalek. “Nu veel werknemers van thuis uit werken en vele anderen ervoor kiezen om hun eigen voertuigen te gebruiken, is het aantal klanten afgenomen”. “De vraag is: als de pandemie eenmaal achter de rug is, keren we dan terug naar het soort reispatronen en keuzes van  vóór de pandemie, of zijn er systemische veranderingen omdat mensen hun gedrag permanent hebben veranderd? We zullen het pas zeker weten als we het zien gebeuren. “

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • plastic soep
    Weer geen akkoord op de plastic-top15 augustus 2025 - 09:42
  • intrinsieke duurzaamheid
    Duurzaamheid rapporteren met CSRD, het blijft zoeken8 augustus 2025 - 10:07
  • links rechts politiek
    Peilingen: opschuifelen naar links, met Bontenbal?6 augustus 2025 - 08:00
  • zonnepanelen monteren
    Terugleverkosten zonnepanelen blijven stijgen: 10 procent in vier maanden2 augustus 2025 - 10:36
  • energie armoede
    Energiearmoede nam in 2024 fors toe26 juli 2025 - 09:24

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nu al genoeg CO2 uitgestoten voor 2,3 graden opwarmingHoudt de EU bedrijven bij de duurzame les?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten