Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Duurzame aankoop steeds belangrijker voor consumenten

Steeds meer consumenten vinden dat ze met hun duurzame aankopen ook echt verschil kunnen maken. Voor ruim vier van de 10 consumenten spelen duurzame aspecten een belangrijke rol bij de aanschaf van producten of diensten. Voor het eerst denkt meer dan 30% dat het met zijn aankopen aanbieders kan bewegen duurzamer te werken. Na een […]

Kabinet geeft impuls aan maatschappelijk verantwoord inkopen

De ministerraad heeft ingestemd met een nieuw plan van aanpak om de inkoop door overheden duurzamer te maken. Het plan dat door vijf ministeries is opgesteld moet inkopers bij de Rijksoverheid en andere overheden eenduidige criteria en instrumenten geven om maatschappelijk verantwoord in te kopen. Ook worden leveranciers hierdoor uitgedaagd meer duurzame producten en diensten […]

Documentaire: The True Cost

“This is a story about clothing. It’s about the clothes we wear, the people who make them, and the impact the industry is having on our world.” Zo begint de beschrijving van de documentaire The True Cost. Deze documentaire laat zien hoe de zogenaamde fast fashion, die tegenwoordig in overvloed geconsumeerd wordt, eigenlijk wordt geproduceerd. […]

Installateurs en MKB-bouw buitenspel bij duurzame renovatie

De transitie naar duurzame woningen wordt binnen de bouw- en installatiesector als kans gezien voor installateurs en MKB-bouwbedrijven. Onderzoek van de Universiteit Utrecht wijst echter uit dat de rol van installateurs en MKB-bouwbedrijven in Nederland bij duurzame woningrenovatie flink onder druk staat. Zelfstandige installateurs en middelgrote en kleine bouwbedrijven spelen niet genoeg in op de […]

Landelijke Database Nieuwe Business Modellen van start

Op 1 september start het project Landelijke Database Nieuwe Business Modellen (NBMs) in de WEconomy – kortweg: Database NBMs. Doel is om een openbare en gratis toegankelijke database te ontwikkelen die een overzicht geeft van alle Nieuwe Business Modellen in Nederland. Inhoudelijk gebeurt dat aan de hand van het Klaverblad Business Model Canvas (KBMC) zoals […]

MVO Nederland daagt uit met Climate Makeover

Sinds november vorig jaar hebben zo’n tweehonderdvijftig bedrijven en organisaties zich aangemeld voor de Klimaatcoalitie. Daarmee beloven ze uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn en binnen vijf jaar al belangrijke stappen te zetten. Om nog meer bedrijven te stimuleren looft MVO Nederland vier Climate Makeovers uit, gratis adviestrajecten op maat door het Klimaatplein. De winnaar […]

Twee Nederlandse groene start-ups nog in de race voor €500.000

De Nederlandse start-ups Fleet Cleaner en Land Life Company staan in de finale van de Postcode Lottery Green Challenge. Dit is de grootste, jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie, georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij. De andere drie finalisten zijn Evrnu en Muufri uit de Verenigde Staten en Ooho! uit het Verenigd […]

Inzicht in je sociale impact zal je business maken of breken

Vanuit De Groene Zaak hebben we het afgelopen jaar intensief opgetrokken met een aantal partijen uit het bedrijfsleven om hun sociale impact meetbaar en inzichtelijk te maken. Samen met een aantal kennispartners, waaronder Het Groene Brein, EY, KPMG en True Price, gingen ze de uitdaging aan om op businesscase-, maar soms ook op businessmodelniveau, sociale […]

Voedselverpakkingen blijven onze hormonen verstoren

Twee weken geleden kwam Milieu Centraal naar buiten met een persbericht, dat plastic verpakking komkommers langer houdbaar maakt, en zo een bijdrage zou leveren aan het beperken van voedselverspilling die groter is dan de milieubelasting van de folie. Frappant was dat Milieu Centraal deze stelling presenteerde als reactie op een onderzoek waarin consumenten overmatige voedselverpakking […]

Coalitie voor Betere Reclame wil reclame met meer maatschappelijke impact

Reclame kan maatschappelijke vooruitgang voeden én bijdragen aan een betere wereld, door mensen te inspireren en aan te spreken. De wereld verandert ten goede wanneer reclame meer betekenisvol wordt ingezet, vinden vier marketingexperts. Samen zijn ze daarom de Coalitie Betere Reclame begonnen. Daarmee willen ze consumenten, marketeers en adverteerders bewust maken van de impact die […]