Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Don Quichote herleeft in de energieke samenleving

Natuurlijk kent u het verhaal van Cervantes, waarin Don Quichote gezeten op zijn strijdros Rocinante met zijn hulp Sancho Panza ten strijde trekt. Metaforisch ziet hij herbergen aan voor kastelen, windmolens voor reuzen en een kudde schapen voor een leger. Cervantes verhaalt van een idealist die de wereld wil verbeteren, maar erachter komt dat niets […]

Ambitie, of doen wat je altijd deed?

Doen wat je altijd deed, zodat je krijgt wat je altijd kreeg. Of zoals Albert Einstein ooit zei; “Insanity is doing the same thing, over and over again and expecting a different result”. ‘Resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst. De ‘license to operate’ van vandaag garandeert niet je bestaansrecht, een bedrijf […]

Milieubeweging krijgt .eco-domein

Na een lange strijd is het “.eco”-internetdomein toegewezen aan een coalitie van een vijftigtal milieuorganisaties. De Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, kortweg ICANN, kent het .eco-domein toe aan de coalitie van zo’n vijftig organisaties waaronder Greenpeace, de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) en het Wereldnatuurfonds (WWF). Door de toekenning kan […]

Zen en de kunst van collectieve waardecreatie

Laatst kwam ik iemand tegen die ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’ van Robert Pirsig las (1974). ‘Een onderzoek naar waarden’ luidt de ondertitel. Mooi dat het nog steeds gelezen wordt. En ik dacht: “daar gaat het bij circulaire economie en nieuwe business modellen ook over!” Niet alleen vanwege ‘Zen’, maar ook vanwege ‘de […]

Duurzame academie voor de creatieve industrie

Nederland heeft een ‘groene academie’ voor professionals uit de mode- en design-industrie: de Strawberry Earth Academy. Het doel van de academie is werken aan een toekomst waarin de manier van ontwerpen, produceren en consumeren in evenwicht is met onze leefomgeving. Succesvolle duurzame ondernemers worden gekoppeld aan experts op het gebied van chemie, en technologie. Partners […]

Nederlanders niet duurzamer, overheid en bedrijven verantwoordelijk

Nederlanders hebben geen vooruitgang geboekt in hun duurzame gedrag het afgelopen jaar. Bovendien houden ze niet zichzelf, maar vooral de overheid en bedrijven verantwoordelijk voor duurzaamheid. Dit blijkt uit twee onderzoeken, die naar aanleiding van de Dag van de Duurzaamheid werden gepresenteerd. Onderzoek van NCDO, kenniscentrum voor mondiale vraagstukken, laat zien dat hoewel overheden en […]

Transparantie organiseren

Al heel lang vraag ik me af wat de ‘status’ is van het idee transparantie. Is het een ding, een resultaat, een proces of nog iets anders? Kan je het beetpakken of juist niet? Is transparantie een ‘heilig moeten’ of doe je het er ook een beetje bij, net zoals heel vaak met duurzaamheid gebeurt? […]

Consument let meer op duurzaam maar wantrouwt claims

Het aantal consumenten dat aandacht heeft voor duurzame aspecten bij de aanschaf van producten of diensten is in 2014 met maar liefst 12% gestegen naar 42%. Tegelijkertijd groeit de scepsis: vijf van de 10 consumenten wantrouwen claims als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Gemiddeld heeft meer dan de helft (60%) geen idee in welke mate een […]

Smaakmakers: de wetenschap en de nieuwe economie

Natrium (Na) proeft niet zout, noch doet chloor (Cl) dat. Maar samen vormen ze keukenzout en zijn ze opeens een smaakmaker. De combinatie wetenschap en de nieuwe economie kan dat ook zijn. Nieuwe verdienmodellen vormen een aanlokkelijk toekomstbeeld: bedrijven creëren waarde voor mens en milieu en verdienen daar ook een goede boterham mee. De eerste […]

Duurzamer werken, ook in het magazijn

Duurzaam en energiezuinig werken wordt steeds belangrijker, ook in magazijnen. Magazijnen zijn verantwoordelijk voor een stevig deel van de energiekosten bij bedrijven die in toenemende mate rekening moeten houden met de ꞌcarbon footprintꞌ. Dit wil de milieubewuste afnemer of consument ook. Er zijn verschillende manieren om ook het magazijn te verduurzamen, waarbij de energiekosten en […]