like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Oude bestelbusjes blijken fijnstofbommen op wielen

Van: op 11 april 2017

fijnstof uitlaat bestelbusBestelbusjes zijn verantwoordelijk voor maar liefst 40% van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Daarmee zijn bestelbusjes gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s en leveren ze een belangrijke bijdrage aan de luchtvervuiling langs wegen en in binnensteden.

In Nederland rijden 900.000 bestelauto’s rond, tegenover 8 miljoen personenauto’s. De bestelauto’s rijden vrijwel allemaal op diesel. Ruim de helft daarvan is van voor 2011 en heeft geen roetfilter. Hierdoor is hun bijdrage aan luchtvervuiling buitenproportioneel hoog. De uitstoot van deze dieselbusjes is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook gevaarlijk voor de gezondheid van omwonenden. Fijnstof en stikstof zorgen voor een kortere levensduur en een grotere kans op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten, longziekten en vroeggeboorten.

 

Belastingvrijstelling

Een knelpunt is het huidige fiscale beleid voor bestelauto’s. Deze stimuleert de aanschaf van diesels en straft schone aanschaf af. Bestelauto’s voor ondernemers zijn momenteel vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en betalen een sterk verlaagde wegenbelasting (MRB). Hierdoor kiezen bedrijven meestal voor busjes die rijden op de meest goedkope brandstof: diesel. Dit betekent ook dat bedrijven die schoon willen rijden, hier extra kosten voor moeten maken.

 

Oproep

Natuur & Milieu roept het toekomstige kabinet op om de BPM en MRB voor bestelbusjes weer in te voeren voor deze bestelauto’s en de vrijstelling alleen te behouden voor zero-emissie bestelauto’s. Dit creëert een gelijk en eerlijk speelveld. Deze maatregel heeft de meeste gezondheids- en klimaatimpact voor de laagste overheidskosten. Daarnaast pleit Natuur & Milieu ervoor dat overheden een voorbeeldfunctie innemen, door zelf alleen nog maar schone bestelbusjes aan te schaffen en in te huren.

 

Bestelbusbattle

Afgelopen vrijdag organiseerde Natuur & Milieu de Bestelbusbattle. Vijf teams van  o.a. wetenschappers, beleidsmakers en bedrijven streden mee. Zij bogen zich over de vraag: wat is de meest effectieve en kansrijke overheidsmaatregel die zorgt voor maximale milieuwinst in de bestelautomarkt? De ingezonden maatregelen worden binnenkort aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Meerdere teams zien een belangrijke rol weggelegd voor overheden. Zij zouden bij de inkoop van voertuigen en diensten  zo snel mogelijk op nul-emissie bestelbussen moeten overstappen. Uit eerder onderzoek van Natuur & Milieu bleek dat dit nog vrijwel niet gebeurt, ondanks beloftes over duurzame inkoop. Bij stads- en streekbussen gebeurt dit al wel. Vorig jaar april maakte het Ministerie van IenM bindende afspraken met de provincies en gemeenten dat in 2025 alle nieuwe bussen 100% emissieloos zijn.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. J. Stelwagen schreef:

    Hyundai is bezig met een waterstof bus. Wanneer die op de markt komt is onbekend. Info op http://www.link2fleet.com/iaa-2016-hyundai-h350-fuel-cell-concept-primeur/?lang=nl

    Een veelbelovende bus denk ik.

  2. Ida Fokkens schreef:

    gevonden: uitzending Zembla 6 april 2016 titel: “Geen vuiltje aan de lucht”
    Over fijnstofl en ultra fijnstof.

  3. Ida Fokkens schreef:

    Precies Jeroen. Dat had ik inderdaad gelezen over die ultrafijnstof.
    Weet niet goed waar ik moet zoeken, maar doe m’n best

  4. Jeroen schreef:

    Even een consideratie:
    Ik had begrepen dat Ultra fijnstof nog gevaarlijker is dan fijnstof, maar de eerste meten we NIET. Zo kan een voortuig dus voldoen aan de fijnstofuitstoot, maar niet aan de Ultra fijnstofuitstoot.
    Nog erger: Juist door de voorzieningen om fijnstof te voorkomen ontstaat er Ultra fijnstof en komt er dus MEER Ultra fijnstof vrij.
    Dus wat zeg ik: Liever een oude Diesel (met minder Ultra fijnstof), dan een wagen die aan de huidige fijnstof-norm voldoet.

    Maar ik ga het nog even na. (Zoeken jullie ook even mee.)

  5. Ida Fokkens schreef:

    Heb vorig jaar gelezen ( weet helaas niet meer welk artikel ),dat door gebruik van roetfilters juist nanodeeltjes worden uitgestoten, die nog gevaarlijker zijn voor de longen omdat zij rechtstreeks in de longblaasjes komen.
    Wie weet daar meer van of kent dit artikel?

  6. Tjara schreef:

    Hoewel zonder uitstoot rijden het allermooist zou zijn, is het niet geheel terecht de vinger naar de vervuilers te wijzen. De overheid heeft de subsidie op roetfilters zelf stopgezet….
    Verder valt me steeds vaker op dat het oordelen over vervuiling behoorlijk arbitrair kan zijn. Als ik iemand hoor mopperen, waarvan ik weet dat deze persoon zelf regelmatig de halve wereld overvliegt om een weekje Balinese zon te pakken, een broodje van Kootje nuttigt aan de Costa of naar Tirol rijdt voor een weekendje ski….moet ik me echt inhouden.
    De ondernemer die probeert het hoofd boven water te houden en zijn eenmansbedrijfje met zijn stinkende tweedehands busje voert… heb ik vooralsnog veel meer respect voor, als voor iemand met miljoenen belastingvrij vergaart bij de bevolking en die predikt over microkredieten,… terwijl ze een creatie van Natan draagt….en na een dagje egoboosten weer 1e klas op kosten van.. naar huis vliegt..

  7. Jan Stelwagen schreef:

    Het spijt mij want ik rij ook z’on vervuilende Renault Traffic bus. Ombouwen naar electrisch gaat me 40 a 50 mille kosten. Dit jaar komt de crafter e van Volkswagen op de markt. Ik volg ook http://www.Teamfast.nl Dat is een studenten groep die momenteel een personenbus ombouwen om op mierenzuur (HCOOH) te rijden.