• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Veel gemeenten hebben maling aan schoon rijden

21 november 2017|doorredactie|inklimaatverandering, milieu

duurzaam inkopen gemeenten diesel

Luchtkwaliteit en CO2-uitstoot zijn voor gemeenten nauwelijks van belang bij de inkoop van hun wagenpark. Bij aanbestedingen voor voertuigen vraagt slechts 24% van de gemeenten om minimale randvoorwaarden voor milieu. Dat terwijl gemeenten hebben toegezegd vanaf 2015 al volledig duurzaam in te kopen. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu.

Natuur & Milieu onderzocht hoe gemeenten sturen op duurzaamheid in aanbestedingen voor eigen wagens en taxibusjes voor scholieren, zieken en ouderen. Vaak ontbreken milieucriteria in de aanbesteding. Daardoor wordt de aanbesteding puur op de laagste aanschafprijs gegund. Dat zijn in de praktijk meestal diesels. “Het is wrang dat juist kwetsbare doelgroepen worden vervoerd met diesels. Dat is de slechtst mogelijke keuze voor luchtkwaliteit,” aldus Geertje van Hooijdonk, hoofd Programma’s bij Natuur & Milieu.

Doelstelling 100% duurzame inkoop

De Nederlandse gemeenten hebben toegezegd te streven naar 100% duurzame inkoop per 2015. Nu, twee jaar later, blijken de meesten daar in de verste verte nog niet aan voldoen. Zonde, want gemeenten kunnen een flink effect sorteren door de volumes die ze inkopen. Ook is het schadelijk voor de voorbeeldfunctie. Op papier formuleren overheden klimaatambities en maatregelen voor schonere lucht. Maar bij de praktijk van het inkopen gaan deze ambities weer het raam uit. Dat terwijl alternatieven als elektrische modellen wel beschikbaar zijn.

Voorbeeldgemeenten

Utrecht, Groningen/ Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden scoren het hoogst in het onderzoek. Deze gemeenten tonen sterke ambities en richten hun aanbestedingseisen daarop in. Zo vragen ze bijvoorbeeld expliciet om elektrisch vervoer. “Deze gemeenten nemen hun beleidsambities serieus en laten zien dat het kan,” aldus van Hooijdonk. “En hun inwoners profiteren rechtstreeks van de schonere lucht binnen de eigen gemeentegrenzen.”

In het onderzoek zijn alle 70 aanbestedingen van de in totaal 218 gemeenten gerangschikt die vanaf medio 2016 tot de eerste helft van 2017 een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop hebben doorlopen. Dat betreft het eigen wagenpark van de gemeentes, leerlingenvervoer en Wmo-vervoer. Het onderzoek en de volledige benchmark van alle onderzochte gemeentes zijn hier te vinden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Met wijzen naar de ander komen we er nietGevaarlijker dan nepnieuws: misconclusies
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten