• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Verkoop van SUV ’s breekt klimaatwinst elektrische auto’s weer af

9 januari 2022|doorIPS|inelektrische auto, mobiliteit

suv

In 2021 werden wereldwijd meer SUV ’s met een verbrandingsmotor verkocht dan ooit tevoren, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). Daardoor wordt de klimaatwinst van de elektrische auto fors teruggedrongen. 

Het afgelopen jaar heeft de SUV-verkoop ongekende hoogtes bereikt, zowel wat betreft het aantal verkochte wagens als qua marktaandeel. Bijna de helft (45 procent) van alle wagens die in 2021 de toonzaal uitreden, was een SUV.

Zwaarder en meer uitstoot

SUV’s zijn gemiddeld zwaarder en hoger dan een middenklasser, waardoor het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot hoger uitvallen. Gemiddeld verbruiken de wagens  20 procent meer energie en stoten ze 16 gram meer CO2 per kilometer uit dan een vergelijkbare middenklasser.

De analyse van IEA bevat een opvallende vergelijking: als SUV ’s een afzonderlijk land voorstelden, dan zou dat land de zesde grootste uitstoter ter wereld zijn. Met een uitstoot van meer dan 900 miljoen ton CO2 is dat meer dan de industrielanden Duitsland en Japan.

Stijgende populariteit

En het ziet er naar uit dat die uitstoot alleen maar blijft stijgen. In 2010 reden er wereldwijd zo’n 50 miljoen SUV’s op de weg, vandaag is dat meer dan 320 miljoen. Dit jaar alleen al zijn er 35 miljoen bijgekomen. Gelukkig was de verkoop van elektrische auto’s in 2021 ook sterk gestegen, die zal volgens het IEA echter maar net voldoende zijn om de extra uitstoot van de 35 miljoen SUV’s die werden gekocht in plaats van middelgrote auto’s, teniet te doen.

Maar op lange termijn gaat de verschuiving naar SUV’s gaat veel sneller dan de transitie naar elektrische wagens. Volgens het IEA zouden er twee keer zoveel elektrische auto’s op de weg moeten zijn als nu om stijgende uitstoot van SUV’s te compenseren. De populariteit van de zware wagens behoort tot de belangrijkste oorzaken van de stijging van energiegerelateerde CO2-uitstoot in de afgelopen tien jaar.

Elektrische SUV’s

Hoewel 98 procent van de SUV’s op de weg op benzine of diesel rijdt, worden er ook steeds meer elektrische modellen gemaakt. Maar ook dat is ecologisch gezien een nefaste evolutie, volgens het IEA-rapport.

Elektrische SUV’s verbruiken niet alleen meer energie, de grotere wagens drijven ook de vraag naar zeldzame mineralen op. Elektrische modellen zijn namelijk uitgerust met een veel grotere batterij (70 kilowattuur) dan de gemiddelde elektrische auto op batterijen (ongeveer 50 kilowattuur).

Het energieagentschap hoopt dat beleidsmakers de gemiddelde grootte van personenwagens binnen de perken houden. “Om de uitstoot van SUV’s te verminderen, moet het beleid gericht zijn op het beperken van hun populariteit”, stelt het rapport.

Sommige overheden hebben al maatregelen genomen, Frankrijk en Duitsland hebben bijvoorbeeld een extra belastingen geheven op grote en vervuilende auto’s.

Foto: vwcampin op Foter

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Zo blijf je de stijgende energieprijzen de baas gasprijs aardgas gasprijs aardgas Toch weer meer gas uit Groningen en subsidie woningversterking in 24 uur op
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten