In 2021 werden wereldwijd meer SUV ’s met een verbrandingsmotor verkocht dan ooit tevoren, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). Daardoor wordt de klimaatwinst van de elektrische auto fors teruggedrongen.
Het afgelopen jaar heeft de SUV-verkoop ongekende hoogtes bereikt, zowel wat betreft het aantal verkochte wagens als qua marktaandeel. Bijna de helft (45 procent) van alle wagens die in 2021 de toonzaal uitreden, was een SUV.
Zwaarder en meer uitstoot
SUV’s zijn gemiddeld zwaarder en hoger dan een middenklasser, waardoor het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot hoger uitvallen. Gemiddeld verbruiken de wagens 20 procent meer energie en stoten ze 16 gram meer CO2 per kilometer uit dan een vergelijkbare middenklasser.
De analyse van IEA bevat een opvallende vergelijking: als SUV ’s een afzonderlijk land voorstelden, dan zou dat land de zesde grootste uitstoter ter wereld zijn. Met een uitstoot van meer dan 900 miljoen ton CO2 is dat meer dan de industrielanden Duitsland en Japan.
Stijgende populariteit
En het ziet er naar uit dat die uitstoot alleen maar blijft stijgen. In 2010 reden er wereldwijd zo’n 50 miljoen SUV’s op de weg, vandaag is dat meer dan 320 miljoen. Dit jaar alleen al zijn er 35 miljoen bijgekomen. Gelukkig was de verkoop van elektrische auto’s in 2021 ook sterk gestegen, die zal volgens het IEA echter maar net voldoende zijn om de extra uitstoot van de 35 miljoen SUV’s die werden gekocht in plaats van middelgrote auto’s, teniet te doen.
Maar op lange termijn gaat de verschuiving naar SUV’s gaat veel sneller dan de transitie naar elektrische wagens. Volgens het IEA zouden er twee keer zoveel elektrische auto’s op de weg moeten zijn als nu om stijgende uitstoot van SUV’s te compenseren. De populariteit van de zware wagens behoort tot de belangrijkste oorzaken van de stijging van energiegerelateerde CO2-uitstoot in de afgelopen tien jaar.
Elektrische SUV’s
Hoewel 98 procent van de SUV’s op de weg op benzine of diesel rijdt, worden er ook steeds meer elektrische modellen gemaakt. Maar ook dat is ecologisch gezien een nefaste evolutie, volgens het IEA-rapport.
Elektrische SUV’s verbruiken niet alleen meer energie, de grotere wagens drijven ook de vraag naar zeldzame mineralen op. Elektrische modellen zijn namelijk uitgerust met een veel grotere batterij (70 kilowattuur) dan de gemiddelde elektrische auto op batterijen (ongeveer 50 kilowattuur).
Het energieagentschap hoopt dat beleidsmakers de gemiddelde grootte van personenwagens binnen de perken houden. “Om de uitstoot van SUV’s te verminderen, moet het beleid gericht zijn op het beperken van hun populariteit”, stelt het rapport.
Sommige overheden hebben al maatregelen genomen, Frankrijk en Duitsland hebben bijvoorbeeld een extra belastingen geheven op grote en vervuilende auto’s.