• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen

25 maart 2023|doorredactie|inklimaatverandering, mobiliteit

e-branddstoffe, e-fuels, electrofuels, synfuels

Duitsland en de EU zijn er toch akkoord over dat nieuwe auto’s na 2035 een verbrandingsmotor mogen hebben, mits deze op co2-neutrale brandstof rijdt. De regering in Berlijn heeft belangrijke garanties gekregen dat de regels van de EU technologie-neutraal zijn. Die laten nu ruimte voor het gebruik van zogenaamde e-brandstoffen. In eerdere voorstellen zouden na 2035 alleen elektrische auto’s verkocht mogen worden.

Maar die zogenaamde e-brandstoffen zijn nog niet op grote schaal in productie. Bovendien zijn ze zeer omstreden. Bij het gebruik van deze brandstoffen komt ook CO2 vrij in de atmosfeer. Maar het idee is dat die uitstoot even groot is als de hoeveelheid die uit de atmosfeer wordt gehaald om de brandstof te produceren. Dat zou het proces als geheel CO2-neutraal maken.

Wat zijn e-brandstoffen?

E-fuels, electrofuels of elektrobrandstoffen zijn synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden geproduceerd uit afgevangen koolstofdioxide of koolstofmonoxide en waterstof. Die wordt verkregen uit duurzame elektriciteitsbronnen zoals wind- en zonne-energie, of uit kernenergie.  E-brandstoffen komen voor als benzine, diesel, e-kerosine, e-methaan of e-methanol.

Leveranciers en oliemultinationals verdedigen e-brandstoffen, net als een aantal autofabrikanten die niet willen dat hun voertuigen log worden door zware batterijen.

E-brandstoffen worden nog niet op grote schaal geproduceerd. De eerste commerciële fabriek ter wereld werd in 2021 geopend in Chili, gesteund door Porsche en gericht op de productie van 550 miljoen liter per jaar. Andere geplande fabrieken zijn de Noorse Norsk e-Fuel, die in 2024 moet beginnen te produceren en zich richt op vliegtuigbrandstof.

Zijn e-fuels efficient?

E-brandstoffen kunnen worden gebruikt in bestaande voertuigen met een verbrandingsmotor en worden vervoerd via bestaande logistieke netwerken voor fossiele brandstoffen. Voorstanders zeggen dat e-fuels een manier zijn om de CO2-uitstoot van ons bestaande wagenpark te verminderen, zonder elk voertuig te vervangen door een elektrisch exemplaar.

Critici benadrukken dat de productie van e-brandstoffen erg duur en energie-intensief is. Volgens een artikel uit 2021 in het tijdschrift Nature Climate Change vereist het gebruik van e-fuels in een auto met verbrandingsmotor ongeveer vijf keer meer hernieuwbare elektriciteit dan het gebruik van een batterij-elektrisch voertuig.

Sommige beleidsmakers voeren ook aan dat e-brandstoffen moeten worden gereserveerd voor sectoren die moeilijk koolstofvrij te maken zijn, zoals de scheep- en luchtvaart – die, in tegenstelling tot personenauto’s, niet gemakkelijk op batterijen kunnen werken.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer wilde bij Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 12
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten