Voor de voedselproductie van de gemiddelde Nederlander is 1,6 hectare landbouwgrond nodig, ofwel 2,5 voetbalveld. Dat is bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is. Met de online test van het Voedingscentrum ziet de consument in 15 vragen hoe groot zijn voedselafdruk is. En krijgt hij persoonlijke tips om zijn impact te verlagen. Al in een paar simpele stappen is er veel winst te behalen voor het milieu.
De ecologische voetafdruk van de Nederlander bedraagt 5,3 hectare, ruim een derde (1,6 hectare) daarvan is nodig voor de productie van voedsel. Dat is heel wat meer dan er per wereldbewoner beschikbaar is. Als iedereen op aarde zo’n grote voedselafdruk zou hebben, dan zijn er bijna 2 aardbollen nodig om voor iedereen voldoende voedsel te verbouwen. Per wereldbewoner is er 1,8 hectare beschikbaar, waarvan 0,9 hectare voor voedsel. Voor onze voedselproductie is ook veel water nodig: 3800 liter per dag (32 badkuipen), tegen een beschikbare 2740 liter per dag.
Voedsel: ruim 30% van totale voetafdruk
De productie van voedsel neemt een groot deel van onze totale voetafdruk in, nog veel meer dan bijvoorbeeld vervoer. Van de totale voetafdruk neemt voeding het grootste aandeel in beslag, gevolgd door diensten, goederen, vervoer en wonen. Voedsel is ook verantwoordelijk voor maar liefst twee derde van ons totale waterverbruik.
Verlaag je voedselafdruk tot wel 20%
Dat voedsel zo’n groot deel van de totale voetafdruk inneemt, betekent ook dat hier de grootste winst valt te behalen. En dat kan heel simpel. Door bijvoorbeeld minder rood vlees te eten en minder voedsel te verspillen kan de consument zijn voedselafdruk al met 20% verlagen. Meer tips om duurzamer te eten zijn onderaan dit bericht te vinden.
Persoonlijke ondersteuning met de Voedselafdruk
Met de vernieuwde Voedselafdruk-tool ziet de consument na het invullen van 15 meerkeuzevragen hoe groot zijn voedselafdruk en waterafdruk is. Vervolgens kan er een uitdaging worden gekozen. Twee weken lang ontvang je tips, die helpen bij de persoonlijke uitdaging. Als het is gelukt om de voedselafdruk te verlagen, kan de consument weer een nieuwe uitdaging aangaan. Het is ook mogelijk om via social media familie en vrienden uit te dagen. Samen is er een nog grotere milieuwinst te realiseren.
Ga de uitdaging aan op voedselafdruk.