like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Elektrische superauto met accu op zout water

Van: op 17 juli 2014

Quant eDe nieuwe elektrische QUANT e-Sportlimousine mag de weg op. De auto is toegelaten voor de openbare weg door TÜV Süd in Munchen. De auto levert buitenaardse prestaties, maar dat is niet eens het meest bijzondere. De echte doorbraak komt van de accu’s, die werken op zout water.

Het complete concept van de Quant is gebaseerd op de nanoFLOWCELL® technologie, die er voor zorgt dat de auto zijn topprestaties kan leveren in combinatie met een actieradius van maar liefst 600 kilometer. Daarmee wordt een nieuwe standaard gezet in elektrisch rijden.

Een paar cijfers: een topsnelheid van meer dan 350 km/h, acceleratie van 0-100 in 2.8 seconden, een koppel van vier maal 2,900 NM (elk wiel wordt aangedreven door een eigen motor). De Quant is 5.25 m lang, er kunnen vier personen in en hij beschikt over vleugeldeuren.

De details over de batterijtechniek blijven vooralsnog in Zwitserse bergnevelen gehuld. Net als de prijs overigens.

Meer lezen en kijken:

Gizmag.com
nanopflowcell.comquant e

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis en Duurzaamnieuws behoort tot de organisaties waar de pijn meteen steekt. Een heel groot deel van onze inkomsten is plots weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want ook dit gaat voorbij en dan is een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!




 

Reacties: (9)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Wim schreef:

    Klaas, je hebt het artikel niet begrepen als je er de actieradius van huidige electrische of hybride aandrijving of prestaties bij lage temperatuur van accus er bij haalt. En wat heeft schadelijkheid van zout hier nu mee te maken?

  2. klaas schreef:

    @Dirk van der Made,
    – Een van de eerste e-wagens was de Smart, niet echt een bolide, laat staan een superbolide.
    – “batterijen voor mobiele apparaten” is een heel andere markt dan voor auto’s
    – …..

  3. Dirk van der Made schreef:

    Dat puur electrische personenwagens vaak superbolides zijn is een logisch gevolg van de prijs van de batterijen en de wens van een grote actieradius. De ontwikkelingen gaan snel, maar met de huidige prijzen is een grote actieradius gewoon duur. Daar komt bij dat om de actieradius te vergroten de luchtweerstand zo laag mogelijk gehouden moet worden, dus zit je al snel op een sportwagenmodel. Daar komt nog bij dat met veel batterijen automatisch de acceleratie groot is, wat past bij een sportwagen. Daarin verschilt een electrische auto van een met een verbrandingsmotor; de acceleratie wordt bepaald door de hoeveelheid batterij, niet de motor, die maar heel klein is. Verder zit het gewicht bij een electrische auto dus meer in de batterijen, die in tegenstelling tot een verbrandingsmotor iedere vorm kunnen hebben. Dus ook laag geplaatst kunnen worden, wat goed is voor de wegligging, wat past bij een sportwagen (in het filmpje neemt de auto niet voor niets haarspeldbochten zonder over te hellen). En met een motor in ieder wiel heb je onafhankelijke vierwielaandrijving, wat ook is meegenomen.

    Meer in het algemeen zijn nieuwe producten vaak in eerste instantie gericht op de duurdere markt om geld binnen te krijgen voor verdere ontwikkeling. Nou gaat die al snel bij batterijen vanwege de grote markt van mobiele apparaten (mobieltjes, laptops). Deze markt komt er dan nog eens bij, waardoor de ontwikkelingen nog sneller zullen gaan. Dus die ‘gewone’ personenauto komt er wel. Het zal alleen nog ‘even’ duren.

  4. Dirk schreef:

    Nu gaat het hier om een auto met meer als 200 pk, ga er nu eens van uit dat het een auto wordt van 100 pk en iets kleiner zonder vleugeldeuren. Een gewone huis tuin en keuken model.
    Dan zou het theoretisch toch wat kunnen worden.

  5. klaas schreef:

    – Zout water wekt de indruk van “gewoon” keukenzout, maar dat blijft slechts een indruk. Zouten zijn behoorlijk schadelijk zowel voor metalen als voor de bodem.
    Dus “zonder schadelijke materialen” is onjuist.

    – “een actieradius van 1000 km binnen bereik”. zoals opgemerkt (maar genegeerd) is het een fabrieksopgave. Bij de hybride auto toonde de Volkskrant, dat de fabrieksopgave en de praktijk het drievoudige kunnen verschillen.
    Hier toegepast komen we tot een afstand van 200 km.

  6. Michaël schreef:

    Als het gaat om de energiebron, dan zou je het artikel wel iets anders mogen inkleden. Zo’n flowcell van dit formaat is revolutionair, want gaat heel erg lang mee en is veel lichter – enorme voordelen t.o.v. de huidige accu’s in electrische auto’s. Maar om aandacht te trekken wordt er dan helaas weer een ‘sexy’ auto omheen gebouwd, wel deels gemaakt van koolstofvezel (dus ook licht en sterk). Dat is een vreemde afwijking van veel electrocar-bouwers. Ik zou zeggen: maak nou eens een ‘gewone’ carrosserie met flowcell als energiebron en dan zien wat de actieradius kan zijn.

  7. redactie schreef:

    @klaas: je kunt er natuurlijk ook positief naar kijken:
    op de eerste plaats is deze auto vele malen duurzamer dan traditionele supercars met vergelijkbare prestaties.

    Veel belangrijker is echter de potentie van deze accu’s in kleine auto’s; daarmee komt een actieradius van 1000 km en meer binnen bereik, zonder schadelijke materialen in de accu.

    En nee, dit is geen reclame; we vinden de ontwikkeling gewoon van belang.

  8. klaas schreef:

    Opmerkelijk deze reclame, een sponsor?

    Wat is er duurzaam aan een auto ruim 2000 kg zwaar met zo’n topsnelheid?
    600 km we weten dat een dergelijke fabrieks opgave zelden gehaald wordt, de helft is al heel mooi, mits het niet te koud is!

  9. Teun schreef:

    Volgens mij is het MOTOR