Uit onderzoek van Oxford Economics, dat in opdracht van SAP is uitgevoerd, blijkt dat het MKB de belangrijkste Europese banenmotor is. Maar liefst 90 procent van de nieuwe banen komen voor rekening van bedrijven die jonger zijn dan vijf jaar. Tijdens de SME Summit van SAP in Istanbul, die in september van dit jaar plaatsvond, werd bovendien duidelijk dat Europese jongeren meer kans maken een baan te vinden door het aanleren van IT- vaardigheden en het opdoen van ondernemerservaring.
Door de aanhoudende economische crisis, hebben vooral jongeren in Zuid-Europa moeite met het vinden en behouden van werk. “Betrekkingen in de maakindustrie bestaan simpelweg niet meer. Door jezelf te bekwamen met kennis over het ondernemerschap en IT, verbeteren jongeren hun kans op het vinden van een relevante baan”, zegt Caroline Jenner, CEO bij Junior Achievement-Young Enterprise (JA-YE) Europe. JA-YE voert programma’s uit in Europa om jonge mensen ondernemersvaardigheden aan te leren en bereikt jaarlijks 3,1 miljoen jongeren in 38 Europese landen. Hierbij werken ze nauw samen met scholen en universiteiten.
Verschillende programma’s die gericht zijn op het aanleren van IT-vaardigheden richten zich daarnaast op het bijbrengen van kennis over het opstarten en laten groeien van een eigen onderneming. Zo organiseert Rails Girls weekenden waarbij zij jonge vrouwen de programmeertaal Ruby on Rails aanleren. “Vrouwen die een moderne programmeertaal kennen, vinden makkelijker een baan, met name in de IT-sector die nog steeds overheersend door mannen wordt bezet”, zegt Liukas.
Tiryaki richt zich met Sogla op Turkse jongeren en leert hen wat sociaal ondernemerschap is. SAP heeft tot nu toe 17.000 jongeren in Europa via diverse programma’s IT-vaardigheden bijgebracht.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.

Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Jenner stelt dat in Europa de jongeren een voorkeur hebben om te werken bij kleinere, overzichtelijke en ‘groene’ bedrijven. Dit soort organisaties focust zich op duurzaamheid, ethisch handelen, en betrekken hun medewerkers steeds vaker bij de besturing van de onderneming. “Jongeren willen echt deel uitmaken van het bedrijf waar zij werken, het is daarom essentieel om breed inzetbaar te zijn en dus een brede ontwikkeling te hebben doorgemaakt. Het devies luidt dan ook: leer nieuwe talen, trek de wereld in, ervaar hoe het werkt. Mobiliteit en diversiteit zijn daar momenteel erg belangrijk bij. We proberen jongeren daarom vroeg klaar te stomen door programma’s al op de scholen aan te bieden. Dit zorgt voor een stroom aan ontwikkelde geesten. Dat kan de jeugdwerkeloosheid tegengaan en het aantal start-ups in een land verdubbelen”, besluit Jenner.