Nieuwsoverzicht duurzame voeding

Voedingsindustrie misleidt met nieuw logo voor gezonde voeding

Zes grote voedingsmultinationals proberen in Europa een nieuw logo te introduceren op hun verpakkingen om consumenten te informeren over de voedingswaarde van hun producten. De criteria die zij daarbij hebben bedacht, zijn echter zo slap dat ongezonde producten ineens gezond lijken. Zo kan zelfs Nutella, met 56% suiker en 31% vet, ineens gezond ogen. Waar […]

Door etheen te binden hou je vers voedsel langer vers

Als je het rijpingsproces van verse groenten, fruit en kruiden kunt vertragen kun je thuis verse groenten, fruit en kruiden langer vers houden. Daardoor hoef je minder weg te gooien en bespaar je geld. En het helpt in de strijd tegen voedselverspilling, die in Nederland jaarlijks op 5 miljard Euro uitkomt. Slowd vond uit dat […]

Te veel arsenicum gevonden in rijstproducten voor baby’s

Onderzoek in opdracht van foodwatch laat zien dat in zes van de 24 onderzochte rijstproducten voor baby’s een hoger gehalte anorganisch arsenicum gevonden dan wettelijk is toegestaan. Drie van deze producten voldoen ook niet aan de wet als rekening wordt gehouden met de maximale onnauwkeurigheidmarge van 5,7% van uitgevoerde testen. Het onderzoek werd uitgevoerd door […]

Wat vindt de consument van biobased voedselverpakkingen?

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? En kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door juist voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.  Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor […]

Verbreding EKO-keurmerk noodzakelijk voor steeds bewustere consument

Consumenten vinden het steeds belangrijker dat hun voedsel op een goede manier geproduceerd is. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk steeg in het eerste half jaar van 2017 met 29%, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau IRI. Om houvast te bieden aan de steeds bewustere consument kondigt Stichting EKO-keurmerk vandaag verbreding van haar […]

VOER laat zien hoe we vaart maken met de voedseltransitie

Bio in de bonus, twee-sterren vlees of ijs met een duurzaamheidslabel. Dergelijke acties gaan het verschil niet maken. Juist initiatieven die de huidige manier van voedsel produceren en consumeren op meerdere vlakken doorbreken brengen een gezond, eerlijk en duurzaam voedselsysteem in Nederland dichterbij. Dus niet alleen biologisch geproduceerd, maar ook rechtstreekse levering. Niet alleen minder […]

Purpose People: Voedselverspilling bestrijden met een fabriek

Voedselverspilling is een groeiend probleem. Jaarlijks gooien we minstens voor 5 miljard euro weg aan voedsel waar niks aan mankeert. Cateraar en duurzaam ondernemer Bob Hutten kon het niet langer aanzien. Met de Verspillingsfabriek wil hij bewijzen dat er van voedselresten van telers, veilingen, supermarkten en cateraars echte kwaliteitsproducten te maken zijn.  Hij bouwt de […]

Vleeslobby misleidt consument op 51 punten

Op de website Vlees.nl, een initiatief van de Nederlandse vleessector, staan alleen al over varkensvlees 51 misleidende mededelingen. Aldus de Reclame Code Commissie. Varkens in Nood diende een klacht in tegen de website Vlees.nl vanwege het grote aantal misleidende uitspraken over de varkenshouderij en varkensvlees. Hierdoor ontstaat een veel te rooskleurig beeld van de Nederlandse […]

Keurmerken willen af van btw op duurzame voeding

Elf belangrijke keurmerken willen af van de btw op duurzame voeding. Zij doen daarvoor een oproep aan het nieuwe kabinet. Dat wil de BTW op voeding zelfs van 6% naar 9% verhogen. De keurmerken  grijpen de voorgenomen verhoging aan om juist de BTW op duurzame voedingsproducten af te schaffen. Deze maatregel past in het rijtje […]