Het laatste nieuws
- Voedselverspilling aanpakken levert meer op voor klimaat dan minder vliegen4 november 2025 - 09:36
- Peilingen zagen winst D66 niet aankomen3 november 2025 - 07:00
- Superrijken plunderen het klimaat31 oktober 2025 - 09:26
- Teflon en PFAS afbreken kan, het begin is er30 oktober 2025 - 13:05
- Alarm: eigenaren van zonnepanelen betalen straks voor teruglevering29 oktober 2025 - 09:58
Nu in Inzicht
- Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
- De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
- Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10
- Het probleem van oplossingen 27 september 2025 - 08:00
- De onstuitbare opmars van ontmenselijking21 september 2025 - 12:46


Europarlement laat valse vitamineclaims op junkfood toe
/in Nieuws/door redactieHet Europees parlement heeft op 12 april in meerderheid gestemd tegen een verbod op vitamineclaims op junkfood. Het parlement stemde in een resolutie voor het schrappen van de zogenaamde ‘voedingsprofielen’ die ervoor zouden moeten zorgen dat voedingsmiddelen die te veel vet, suiker of zout bevatten geen gezondheids- of voedingsclaim op de verpakking mogen zetten, zoals […]
Junkfood met extra vitamines toch niet gezond
/in Nieuws/door redactieUit onderzoek van foodwatch blijkt dat 76% van de voedingsmiddelen waarop een vitamineclaim staat, niet gezond is. Het betreffen bijvoorbeeld koekjes, frisdrank, ijsjes en energy drinks. Aan dit soort producten worden vaak vitamines toegevoegd waarna met een prominente vitamineclaim op de verpakking een gezonder imago wordt verkregen. Daarmee wordt de verkoop van junkfood gestimuleerd. Het […]
Lawine aan vleesreclames op tv stuurt consument richting dierenleed
/in Nieuws/door redactieMaar liefst 17.000 keer maakten supermarkten het afgelopen driekwart jaar reclame voor vlees op tv. 70% van deze reclames betreft kiloknallervlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Vleesvervangers en biologisch vlees schitterden door afwezigheid in de tv-reclames. Dit blijkt uit een analyse van Wakker Dier op basis van gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert. Supermarkten […]
Biologische bloembollen krijgen steeds meer voedingsbodem
/in Nieuws/door redactieHet gebruik van biologische bloembollen zit in de lift. Dit is mede het gevolg van de maatschappelijke aandacht voor de bijensterfte. Op de Keukenhof kunnen bezoekers voor het eerst genieten van biologische bloemen in de verwilderingstuin. En consumenten kunnen inmiddels uit een groot assortiment chemievrije bollen kiezen: ze zijn te koop in 500 filialen van […]
Nieuwe app helpt om gezond én duurzaam te eten
/in Nieuws/door redactieNederland wil bewuste keuzes maken in de supermarkt, maar bestaande informatie over gezondheid vindt men verwarrend. Zo blijkt uit onderzoek. De consument struikelt over ingewikkelde verpakkingsteksten en talloze keurmerken. Questionmark – bekend vanwege de productbeoordelingen op duurzaamheid – lanceert daarom de Pijler Gezondheid op de vernieuwde app en website. De Nederlandse consument kan producten in […]
Waarom is ‘biologisch’ bij ‘gangbaar’ geen onderwerp aan de keukentafel?
/in Inzicht, Opinie/door GastauteurBiologische landbouw heeft een luxe probleem. Biojournaal schreef er op 21 maart 2016 een interessant artikel over. De prijzen zijn goed vanwege een structureel snel groeiende vraag in Nederland en wereldwijd. Want consumenten worden zich steeds bewuster van wat zij eten en wat dat kan doen met hun gezondheid. De supermarkten en streekmarkten spelen daar […]
De nieuwe Schijf van Vijf
/in Nieuws/door redactieHet Voedingscentrum heeft de nieuwste update van de Schijf van Vijf gepresenteerd en start een landelijke campagne. Het voorlichtingsmodel in de vorm van een schijf met 5 vakken geeft de essentie van gezond eten weer. Mensen kunnen hiermee gezonde(re) keuzes maken naar eigen smaak en voorkeur. Elke stap richting de Schijf van Vijf levert gezondheidswinst […]
Bonen zijn booming
/in Nieuws/door redactieNederland is in de ban van de boon. De afgelopen maanden kon de peulvrucht rekenen op een flinke groei; niet alleen in media-aandacht, maar ook in consumptie. Vorig jaar groeide de categorie peulvruchten al met 10% en sinds de start van het Jaar van de Boon in januari zelfs met 13%. Vooral de ‘nieuwe’ boonsoorten […]
Duurzaamheid krijgt nauwelijks aandacht in voedingshandel
/in Nieuws/door redactieDuidelijke informatie over de duurzaamheid van voedingsproducten is belangrijk voor consumenten. Toch communiceren producenten en groothandels onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten. Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt uit recent onderzoek. Potentiële afnemers van voedingsbedrijven, de groothandel en detailhandel, kijken eerst […]
Bingo: glyfosaat in je bier
/in Nieuws/door redactie[updated] In 14 populaire Duitse biermerken zijn sporen van gif aangetroffen. Het gaat om de onkruidverdelger glyfosaat. Die kan volgens de gezondheidsorganisatie WHO kankerverwekkend zijn. De Duitse biermerken worden ook veel in Nederland verkocht. Het bericht wordt door veel media verspreid. Het Duitse milieu-instituut in München heeft een rapport gepubliceerd waarin melding wordt gemaakt van […]