Nieuwsoverzicht duurzame voeding

Begin 2015 goed met 1 maand lang geen kliekjes in je kliko

De gemiddelde Nederlander gooit zo’n 40kg per jaar aan bruikbaar eten weg. Per persoon. Dat is al snel een dikke €400,- per huishouden. Zoveel voedsel weggooien, dat is niet alleen slecht voor het milieu maar óók voor je portemonnee. 2014 is uitgeroepen tot het jaar tegen voedselverspilling door o.a. het Ministerie van Economische Zaken en […]

Nederlander gooit vooral kliekjes weg

Het bewustzijn bij consumenten van voedselverspilling en de bereidheid hier iets aan te doen is flink gestegen ten opzichte van 2010. De voornaamste motivaties om voedselverspilling te reduceren zijn “omdat het zonde is” (85%), “zo ben ik niet opgevoed” (72%) en “omdat het ook weggegooid geld is” (70%). Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas, een periodiek […]

Nieuwe etiketteringswet beschermt consument niet tegen misleiding

Onleesbare kleine lettertjes, misleidende afbeeldingen en cryptische informatie over voedingswaarden: foodwatch stelt dat de nieuwe EU-brede regels voor voedselinformatie falen in de ambitie om consumenten voldoende te informeren. Op 13 december 2014 treden de meeste nieuwe regels in werking. “Deze Europese verordening brengt onvoldoende verandering met zich mee”, bekritiseert Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het […]

Nationale kaastest toont milieu-impact van kaas

BOER en LAND kaas is de lekkerste én duurzaamste kaas van Nederland. Dit blijkt uit de eerste Nationale Kaastest van Natuur & Milieu, in samenwerking met Questionmark. Bastiaansen en Milner scoorden een tweede en derde plek in de kaastest. Deze 3 kazen scoren het best op de combinatie smaak en milieubelasting. Milieu-impact kaas
 ‘Wij Nederlanders […]

Ecologisch tuinieren, het handboek vernieuwd

Met de vierde grondig herwerkte druk van het ‘Handboek ecologisch tuinieren’ markeert Velt – Vereniging voor ecologisch leven en tuinieren, haar veertigste verjaardag en veertig jaar inzet voor ecologie in Vlaanderen en Nederland. Het ‘Handboek Ecologisch Tuinieren’, ligt aan de basis van het ecologisch tuinieren zonder pesticiden, herbiciden en kunstmeststoffen en is door Velt – […]

Waar komt jouw chocoladeletter vandaan?

Wie wil dat nou niet? Op Sinterklaasavond met een gerust hart knabbelen op een chocoladeletter waarvan je weet dat die slaafvrij en bosvriendelijk is geproduceerd. Het is de vraag of dat kan. Op 99% van de reguliere chocolade etiketten staat niet vermeld waar de cacao vandaan komt. Bij navraag kan de fabrikant slechts over 4 […]

Nederland haalt doel verantwoorde soja niet

De Nederlandse Soja coalitie (bestaand uit acht ontwikkelings- en milieuorganisaties)* constateert dat in 2013 slechts een kwart van de 2,4 miljoen ton soja die Nederland gebruikt, verantwoord is geproduceerd. Voor driekwart van de soja wordt op geen enkele manier verantwoording afgelegd over de sociale of ecologische gevolgen. Nederland heeft als doel 100% verantwoord sojagebruik in […]

Rode paprika is nu van Syngenta

Het octrooi op de rode paprika is in handen van het Zwitserse bedrijf Syngenta en betreft de resistentie tegen wittevlieg. Die eigenschap komt bij wilde paprika’s gewoon in de natuur voor. Maar met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. […]

Meer natuurlijke mosselbanken in de Waddenzee

De mosselsector, natuurorganisaties en het ministerie van Economische Zaken hebben nieuwe afspraken gemaakt over de overgang naar een duurzamer mosselvisserij. Eén van de afspraken die in het nieuwe akkoord is gemaakt is het onder voorwaarden in 2018 sluiten van opnieuw 10 procent van het areaal aan mosselzaadbanken voor de mosselzaadvisserij. Voorwaarde daarbij is onder meer […]

472 biologische pakketten voor voedselbanken

Op Wereldvoedseldag overhandigde EkoPlaza een cheque voor 472 biologische boodschappenpakketten ter waarde van 23.600 euro aan de Voedselbanken Nederland. Deze biologisch boodschappenpakketten konden klanten van EkoPlaza de afgelopen weken sparen. Het idee voor deze spaaractie ontstond toen bleek dat een groeiend aantal klanten iets goeds wilde doen met het tweede gespaarde pakket met biologische producten, […]