Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

‘Bedrijven praten beter niet meer over duurzaam’

Steeds meer consumenten wantrouwen duurzame claims van bedrijven, blijkt uit onderzoek. Vijf jaar geleden had 30 procent van de Nederlanders geen vertrouwen in duurzame claims. Inmiddels is dat bijna 40 procent. Mogelijk zijn het er volgend jaar nog meer, zegt Jeroen Meijering, strategisch marketingadviseur, in de Volkskrant. ‘Wij zeggen: vermijd het woord.’ In het artikel […]

Nederland groeit als nooit tevoren, maar wel anders

Nederland groeit als nooit tevoren. Deze tegendraadse constatering is de kern van een publiekscampagne die alle Nederlanders aan het denken moet zetten over het begrip ‘groei’. De campagne is een initiatief van Triodos Bank, die er het vastgeroeste denken over economische groei en onze welvaart mee wil losmaken. Het gaat daarbij immers over meer dan […]

Veranderen of verdwijnen, bedrijven hebben geen keuze meer

Jongeren hoeven niet zo nodig meer een auto te bezitten. Ze willen er best wel een gebruiken, maar alleen als het echt zin heeft. De deeleconomie speelt effectief op ontwikkelingen als deze in. Maar tegelijk met de publicatie van de resultaten van een onderzoek van TNS over autobezit onder jongeren verscheen ook een artikel in […]

Vijf tips voor een duurzamer kantoor

Bedrijven van nu zijn sterk afhankelijk van technologische ontwikkelingen om mee te kunnen draaien in de hedendaagse, continu evoluerende markt. Er wordt dan ook gretig gebruik gemaakt van technologie om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en de productiviteit te verbeteren. Hierbij wordt echter het duurzaamheidsaspect vaak over het hoofd gezien. Lexmark International, Inc. heeft een aantal tips […]

Consument steeds kritischer over duurzame communicatie

Duurzaam ondernemen wordt steeds vanzelfsprekender, en steeds meer bedrijven profileren zich actief als een ‘duurzaam merk’. Consumenten kijken steeds kritischer naar deze merken en bedrijven moeten dus, om geloofwaardig te zijn, concreet aangeven wat ze doen. Daarbij moeten ze inspelen op thema’s die voor de consument relevant zijn, en die thema’s verschillen per sector. Dossier […]

Fair Wear Foundation pakt geweld in kledingfabrieken aan

Seksuele intimidatie en geweld gericht op vrouwen zijn aan de orde van de dag in kledingfabrieken in Bangladesh en India. De organisatie Fair Wear Foundation startte een uniek project om dit misbruik in fabrieken tegen te gaan. Uit de eerste resultaten blijkt dat vrouwelijke textielarbeiders steeds vaker melding durven maken van geweld en intimidatie. Aanstootgevend […]

Nieuw werkboek ‘circulaire economie’ voor het MKB

Het digitale werkboek ‘Guided Choices towards a Circular Business Model’  helpt MKB bedrijven om te ontdekken of de circulaire economie iets voor hen kan betekenen. Het werkboek is bedoeld als bron van inspiratie en ondersteuning voor het MKB. Zoals de titel belooft: ‘bevat het werkboek begeleide keuzes richting een circulair verdienmodel’. De kern van het […]

EkoPlaza Duurzaamste Merk van Nederland

EkoPlaza directeur Erik Does mocht voor het tweede jaar op een rij de award voor Duurzaamste Merk van Nederland in ontvangst nemen. Deze verkiezing is een initiatief van AllesDuurzaam.nl waarbij een vakjury de winnaar kiest uit een door consumenten geselecteerde merken Top 10. De award is voor EkoPlaza een blijk van waardering van de consument […]

Nominaties WNF Cleantech Star Award bekend

Vijf veelbelovende Nederlandse cleantechbedrijven zijn vandaag genomineerd voor de WNF Cleantech Star Award 2013. De hightech-ondernemingen hebben internationaal kansrijke innovaties ontwikkeld  op het gebied van duurzame energie en biobased economie. De winnaar wordt 11 december door André Kuipers bekend gemaakt tijdens de Clean Tech Business Day in Eindhoven. De WNF Cleantech Star Award is een […]

Grolsch opnieuw duurzaamste biertje

Grolsch heeft haar score aan de top van de ranglijst voor de duurzaamheid van biermerken gehandhaafdin 2013, stelde Rank-a-Brand vast. Het merk blijft de beste all-rounder op de onderdelen duurzame gerst, hop, verpakkingen en het lage verbruik van energie en water, net als in 2011en 2012. Een knappe prestatie! Grolsch zal echter wel de zeilen […]