Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Belastingvoordeel 2014: Energie-investeringsaftrek

Op 30 december is de Energielijst 2014 gepubliceerd. De lijst bevat meer dan 160 energiebesparende technieken die aanmerking voor Energie-investeringsaftrek (EIA). Deze lijst wordt elk jaar door Agentschap NL geactualiseerd. De EIA is een fiscale regeling en biedt bedrijven de mogelijkheid voor fiscaal voordeel bij het nemen van energiebesparende maatregelen. In 2014 is het EIA […]

Duurzaam op zijn Amerikaans: McDonalds en Wal-Mart blameren zichzelf

McDonalds maakt het bont: op een eigen website met informatie voor het personeel, McResource.com, gaf het bedrijf advies over gezonde voeding. Daarbij werd het nuttigen van de eigen maaltijden van het bedrijf afgeraden als ongezond. De illustratie spreekt boekdelen. Na een hoop commotie werd de site op Kerstavond uit de lucht gehaald. Op een andere […]

Van mestvergisting naar delicatesse

Eendenkroos groeit als kool. Een ideale eigenschap als je het waterplantje weet te voeden met een tot voor kort waardeloze reststroom. Nog leuker wordt het als je daarmee hoogwaardig eiwit weet te genereren. Interesse genoeg: uit de derde wereld, een Hollandse kaasspecialist en een cateraar die het als delicatesse in de markt wil zetten. Het […]

IUCN NL en MVO Nederland sluiten partnerschap

IUCN NL en MVO Nederland bundelen hun krachten om het Nederlandse bedrijfsleven extra te ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijfsactiviteiten. De beide organisaties hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Om de transitie naar een duurzame economie en duurzame samenleving te versnellen, is samenwerking cruciaal. Dat geldt voor bedrijven, maar ook voor maatschappelijke organisaties die actief […]

‘Bedrijven praten beter niet meer over duurzaam’

Steeds meer consumenten wantrouwen duurzame claims van bedrijven, blijkt uit onderzoek. Vijf jaar geleden had 30 procent van de Nederlanders geen vertrouwen in duurzame claims. Inmiddels is dat bijna 40 procent. Mogelijk zijn het er volgend jaar nog meer, zegt Jeroen Meijering, strategisch marketingadviseur, in de Volkskrant. ‘Wij zeggen: vermijd het woord.’ In het artikel […]

Nederland groeit als nooit tevoren, maar wel anders

Nederland groeit als nooit tevoren. Deze tegendraadse constatering is de kern van een publiekscampagne die alle Nederlanders aan het denken moet zetten over het begrip ‘groei’. De campagne is een initiatief van Triodos Bank, die er het vastgeroeste denken over economische groei en onze welvaart mee wil losmaken. Het gaat daarbij immers over meer dan […]

Veranderen of verdwijnen, bedrijven hebben geen keuze meer

Jongeren hoeven niet zo nodig meer een auto te bezitten. Ze willen er best wel een gebruiken, maar alleen als het echt zin heeft. De deeleconomie speelt effectief op ontwikkelingen als deze in. Maar tegelijk met de publicatie van de resultaten van een onderzoek van TNS over autobezit onder jongeren verscheen ook een artikel in […]

Vijf tips voor een duurzamer kantoor

Bedrijven van nu zijn sterk afhankelijk van technologische ontwikkelingen om mee te kunnen draaien in de hedendaagse, continu evoluerende markt. Er wordt dan ook gretig gebruik gemaakt van technologie om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en de productiviteit te verbeteren. Hierbij wordt echter het duurzaamheidsaspect vaak over het hoofd gezien. Lexmark International, Inc. heeft een aantal tips […]

Consument steeds kritischer over duurzame communicatie

Duurzaam ondernemen wordt steeds vanzelfsprekender, en steeds meer bedrijven profileren zich actief als een ‘duurzaam merk’. Consumenten kijken steeds kritischer naar deze merken en bedrijven moeten dus, om geloofwaardig te zijn, concreet aangeven wat ze doen. Daarbij moeten ze inspelen op thema’s die voor de consument relevant zijn, en die thema’s verschillen per sector. Dossier […]

Fair Wear Foundation pakt geweld in kledingfabrieken aan

Seksuele intimidatie en geweld gericht op vrouwen zijn aan de orde van de dag in kledingfabrieken in Bangladesh en India. De organisatie Fair Wear Foundation startte een uniek project om dit misbruik in fabrieken tegen te gaan. Uit de eerste resultaten blijkt dat vrouwelijke textielarbeiders steeds vaker melding durven maken van geweld en intimidatie. Aanstootgevend […]