Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Fiscaal voordeel agrariër bij asbestsanering met aanschaf zonnepanelen

Agrarisch ondernemers kunnen flink profiteren wanneer zij dit jaar nog asbestsanering combineren met de aanschaf van zonnepanelen. Door deze combinatie kunnen ze maximaal gebruik maken van de fiscale regelingen. Het voordeel kan oplopen tot duizenden euro’s. Dit constateert accountantskantoor Accon avm op basis van een bedrijfsspecifieke rendementsberekening. Dirk-Yde Sjaarda van Accon avm: ‘Door het wegvallen […]

Meevaller voor MKB op Dag van de Duurzaamheid

De Dag van de Duurzaamheid van 10-10 aanstaande betekent een meevaller voor het MKB. Het Klimaatplein biedt de mogelijkheid om tot die dag gratis de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te berekenen. De eerste vijftig ondernemers ontvangen bovendien een boek met daarin een praktisch stappenplan om duurzamer te ondernemen. Gratis berekening CO2-voetafdruk Het berekenen van […]

Uitspraak proefproces: geen zelflevering voor Anode en Windvogel

De rechtbank in Den Haag heeft bepaald dat leden van energiecoöperatie de Windvogel gewoon energiebelasting moeten betalen over de stroom die de Windvogel zelf produceert, zo meldt Energeia. Die uitspraak werd gedaan in een proefproces over een geschil tussen energieleverancier Anode en de Belastingdienst. Leverancier Anode koopt de stroom die geproduceerd wordt door de vier […]

MKB bespaart al flink op energie

Energiebesparing leeft binnen het MKB. Ondernemers zijn volop bezig met het besparen op hun energiekosten. 70 procent gebruikt al spaar- of ledlampen in zijn bedrijf en meer dan de helft (53 procent) zegt gebruik te maken van zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit of verwarmen van water. Ondernemers gaan voor hoogste energielabels, de meeste ondernemers […]

Peerby blijft scoren bij investeerders

Het gerenommeerde Amerikaanse startersprogramma TechStars komt deze zomer voor het eerst naar Europa en heeft Peerby geselecteerd als één van de elf start-ups om te begeleiden. Peerby is het tweede Nederlandse bedrijf in de geschiedenis van TechStars dat mee mag doen aan het programma. Uit 1302 inzendingen koos TechStars 11 startende ondernemingen en hiervan is […]

Nieuw energiebedrijf wil Nederland echt duurzamer maken

Nederland daadwerkelijk duurzamer maken; met dit doel start het nieuwe energiebedrijf Hello Yellow. Het bedrijf gaat Nederlandse ondernemers groene energie leveren die steeds groener wordt. Dit realiseert Hello Yellow door ieder jaar de gehele operationele winst in duurzame energiebronnen op Nederlandse bodem te investeren. De klanten profiteren hiervan via een jaarlijks groeiende korting op hun […]

UNETO-VNI tekent convenant ‘Duurzame samenwerking voor duurzame energie’

Directeur Erik van Engelen van UNETO-VNI heeft op 26 juni samen met vertegenwoordigers van acht andere organisaties vanuit de wetenschap, het onderwijs en de installatietechniek de intentieverklaring ‘Duurzame samenwerking voor duurzame energie’ ondertekend. Met de krachtenbundeling roepen de organisaties, waaronder Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra, E.nu, Stichting KIEN en TU/e de overheid en het bedrijfsleven […]

Nieuw platform gaat prijzen echt duurzaam berekenen

De Nederlandse stichting True Price heeft op 24 juni een uniek platform gelanceerd om de ecologische en sociale prijs van producten te berekenen. Dit biedt bedrijven, consumenten, maatschappelijke organisaties, kenniscentra en overheid op termijn de kans om te zien wat het kost om duurzame producten te maken. Een eerste inkijkje in de bijbehorende rekenmethode is […]

Bedrijven vergeten MVO in communicatie

Drie kwart van de consumenten en ruim de helft van de pers hebben interesse in hoe bedrijven  maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Toch verwerkt slechts 25 procent van de bedrijven MVO-activiteiten in hun communicatie-uitingen. Willem Lageweg, directeur van kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland, riep daarom  communicatiedirecteuren op MVO structureel op te nemen in hun communicatiebeleid. Dat […]